artikkelbilde
Beklager langt innlegg, men dette er viktig for oss (og mange andre). Tusen takk for at du tar deg tid til å lese gjennom.


Adblock - ordet på alle annonsørers lepper i disse dager. Mainstream-pressen har endelig innsett at trenden med annonseblokkering ikke stopper, men det er noe vi som driver en spillside har sett og følt på i tre-fire-fem år nå.

Hvordan ligger vi an på PressFire når det kommer til Adblock? Verre og verre, er det enkle svaret.

En blanding av stormløp mot mobil for leserne, en fortsatt insistering på desktopannonser av stort format og mellom førti og femti prosent adblockbruk hos leserne har gjort at vi nå må ta noen grep.

Det viktige for oss er at PressFire alltid skal være gratis, alltid skal være åpent for alle og ikke skal ha noen form for lureri når det gjelder annonsering og reklame.
 
Men Adblock er et problem, fordi vi må faktisk ha penger til lønn, reiser, betale skribentene våre, serverleie og utvikling av nye systemer. Hele den redaksjonelle friheten vi ønsker å ha, hviler på at vi tjener penger på - gulp! - deg!

Vi har noen valg å ta, med andre ord, og det finnes noen løsninger. Sammen har redaksjonen og den kommersielle siden av PressFire blitt enige om hva vi synes vi skal gjøre:


Muligheter
Skal vi begynne å blokkere innholdet vårt og tvinge leserne til å skru av Adblock eller gjemme ting bak en betalingsmur?
Nei. Selv leserne våre som benytter seg av Adblock har en verdi for oss.

En stor leserskare gjør oss attraktive nok til å sikre gode redaksjonelle muligheter, mer aktivitet i forum, kommentarfelt og muligheter for bedre tilbakemeldinger - som igjen gir mer trafikk. Å stoppe tilgangen til det redaksjonelle innholdet vil være en nedoverpekende spiral, mener vi.

Skal vi kjøre en «vær så snill, skru av Adblock»-holdningskampanje og prøve å få folk til å skru av Adblock eller hviteliste oss?
Ja, men vi ønsker derimot ikke å spille på samvittigheten til leserne våre med bilder av sultne redaksjonsansatte som skuer inn i et tomt kjøleskap.

Det sagt, en variant vi ønsker å gjøre, når vi får gjennomført forandringene vi lister opp under, er å sette opp en lenke inn til denne posten for de som fortsatt bruker Adblock, så får folk gjøre opp sin egen mening.

Skal vi prøve å hente inn penger gjennom betalte artikler?
Nei! Vi er ikke mer navlebeskuende enn at vi skjønner hva vi driver med: En nettside som lever og ånder for produkter (ofte) produsert av store selskaper.

Da er det viktig å tviholde på integriteten. Vi får ofte spørsmål fra byråer om betalte artikler, senest denne uken fikk vi tilbud om 3000 kroner for å skrive om det en aktør ville vi skulle skrive om.

Vi i PressFire er heldige som har hatt svært strenge regler å forholde seg til i mange år, både fra VG, Dagbladet, PFU og Markedsføringsloven (pluss noen egne normer og regler), som gjør at vi kan sove godt om natta selv om vi kjører annonser for et spill vi ga terningkast seks. Vær Varsom- og Redaktør-plakaten skal vi selvfølgelig fortsatt følge.

Siden vi skriver om spill og produkter, og siden det finnes tusen eksempler på forsøk fra bransjens selskaper å påvirke pressen, er det viktig at vi ikke sår noen form for tvil om at våre meninger er våre meninger.

Skal vi gå til krig mot Adblock og tvinge de gamle annonsene gjennom?
Dette er faktisk enklere enn en skulle tro å få til, men hva sier leserne da?

Plutselig får de en haug av de samme gamle annonsene de prøver å unngå, og kan i verste fall bare stikke av.

Da mister vi også den lille verdien vi snakket om tidligere. PressFire er ikke den eneste plassen du kan lese om spill, tross alt, så selv om det sikkert funker for å øke varelageret (hvor mange sidevisninger som har annonser) i en liten stund mener vi at det ikke er en long-term-gevinst for oss.
 
Eller skal vi endelig innse at noe må skje for å vinne tilbake lesernes tiltro?
Adblock er en naturlig reaksjon på den overfloden av håpløse annonser og reklamer som så lenge har tettet til Internett (og vi har det forsåvidt ganske okey på norske nettsider, sånn satt opp mot diverse utenlandske alternativer).

Om man ikke skjønner hvorfor Adblock eksisterer har man heller ikke skjønt hvordan Internett fungerer.
 
Hva om vi prøver noe nytt? Hva med en holdningskampanje for annonsørene?
 

PressFire 2.0 og store annonseflater = dårlig match i 2016
I det siste har vi diskutert veien videre og sett for oss en såkalt «PressFire 2.0». Det er mange svinger, kryss og rundkjøringer å navigere seg rundt når det gjelder å tjene penger på et nisjenettsted.

Hvordan skal vi takle e-sport? Hva gikk galt med forsøket på et fordelsprogram vi hadde for litt siden, og kan vi prøve igjen? Hvordan gjør vi livesendinger fremover? Skal vi satse mer på video? Podcast? Hvordan skal den nye nettsiden vår se ut? Hvilke annonser kan vi ha? Hva gjør vi med Adblock?

I prosessen har vi også irritert oss over store annonseflater som hindrer mer enn de tilbyr.

For eksempel formatet vi kaller wallpaper, som erstatter bakgrunnen på PressFire med en annonse. Ettersom denne annonsen må vises til høyre og venstre for innholdet blir selve nettsiden låst til en bredde på mellom 980 og 1000 piksler.

Vi får ikke lagd en bredere nettside på grunn av bransjestandarden. Det er en håpløs problemstilling!

980 piksler er ikke akkurat fullbredde på en helt vanlig 1080p-skjerm, for å si det sånn. Og i hvert fall ikke på de nye superbrede spillmonitorene, som ofte har 3440 piksler i bredden.

Hvordan skal vi kunne få skikkelig responsive nettsider når vi må holde oss innenfor tablet-størrelser selv på store skjermer? Joda, vi tjener penger på plasseringen på de visningene vi har, men både vi og leserne river seg i håret over mange av annonsene der.

Problemet er at dette er ekstremt lite effektive annonser:

En fjerdedel av trafikken vår på desktop-maskiner har ikke engang brede nok skjermer til å se disse annonsene. Legg så til at over halvparten av trafikken vår er på mobile enheter, som ikke har formatet i det hele tatt, pluss Adblock-andelen vår, så er tallene krystallklare.

Kanskje ser 15 prosent av den totale leserskaren til PressFire wallpaper-formatet. Større annonseflater gir også flere feilklikk, som irriterer leserne og gjør at rapportene om hvordan en annonse har gått blir helt feil. Og likevel insisteres det på å selge disse formatene!
 
Dette er et format vi har ønsket vekk en stund, men som har vært en bransjestandard vi ikke har sluppet unna - før nå. Vi tar det vekk og ser oss ikke tilbake.

 
Acceptable Ads
Så hva mener vi er riktig fremgangsmåte «mot» Adblock?

Her kommer faktisk noen av Adblock-erne selv inn i bildet. Deres initiativ for akseptable annonser, sammen med aktører som PageFair, Reddit og andre, for å prøve å sette retningslinjer for akseptable annonser som ikke blir blokkert, er verd en kikk.
 
Vi som et teknologisentrert nettsted kan sikkert sitte og ergre oss grønn på at Adblock i det hele tatt eksisterer (selv om vi ikke gjør det), men det er da sannelig ikke deres feil at brukere av Internett ønsker dette.

Da må vi heller tilpasse oss.
 
Og selv om vi virkelig ikke liker at de har gjort en forretningsmodell av å blokkere annonser (større nettsider får ikke pass fordi de har akseptable annonser, de må også betale Adblock-erne for det, en veldig lite idealistisk retningslinje), så må vi også ta lærdom av det som kommer fra den andre siden av bordet.

Deres foreslåtte retningslinjer er ikke så dumme for oss i PressFire, og mye av det vi har planlagt for 2.0 vil uansett komme veldig tett opp mot det.

Da føles det like greit å innlede en dialog med leserne om hva de oppfatter som rimelig eller ikke, og bruke retningslinjene for å bli med i Acceptable Ads-initiativet.

Vi har derfor i en periode nå vært i samtaler med organisasjonen bak, og har nå blitt med.

 
Konkrete planer
Her er våre konkrete planer som skal sikre at vi ikke tetter til PressFire med noe leserne bare ser på som tøys:
 
Store flater som wallpaper skal bort. Og ikke erstattes.
Selvforklarende. Vi krymper topp-banneret og beholder det lille netboardet (firkanten under artikler), men tar vekk de vanlige “takeover”-annonseflatene. Det er mulig vi flytter litt rundt på disse to etter hvert som vi redesigner nettsiden.
 
Ingen autospillende video, lyd eller animasjoner i annonsene våre, kun statiske bilder. Ingen mouseover-effekter.
Ingen liker ting som bråker, blinker eller tar unødig oppmerksomhet. Vi vil fortsatt bruke bilder, men de vil ikke røre på seg. Og om annonsen har en trailer i seg eller noe sånt, vil den hverken lastes eller spilles av før du selv velger å trykke på den.
 
Ingen annonser som bryter opp artikler og teksten dere leser.
Selvforklarende.
 
Ingen annonser som krever at dere klikker de vekk.
Såkalte «interstitial»-annonser. Også ganske selvforklarende.

Mindre annonser og mindre annonsestørrelser på mobil enn i dag.
Ingen liker å måtte scrolle masse for å komme til teksten. Vi kutter høyden på mobilannonsene og tar vekk halvparten av annonseflatene som er på mobilforsiden (fra fire til to).
 
Kun relevante annonser for PressFires målgruppe.
Vi har som regel bare annonser som har noe med spill og film å gjøre i dag (og en og annen matannonse), og vi kommer ikke til å gjøre noe for å forverre dette, men vi skal være langt mer strikte på det som heter nettverksannonser.
 
Dette er annonsene som har dukket opp når vi ikke har solgt noen selv, og er som regel annonser som kommer fra en tredjepart hvor vi ikke har særlig kontroll selv. Ofte er det disse annonsene som «følger etter deg» på kryss og tvers av nettsider og Facebook. Disse tar vi helt vekk.
 
Mer åpenhet og dialog rundt hva som foregår bak kulissene (denne posten er den første av mange).
Hvordan funker driften av PressFire, hvorfor gjør vi ting slik og ikke sånn, hva jobber vi med for tiden, hvordan er samspill mellom redaksjon og kommersielt, og så videre.
 
Enda bedre: Vi kommer til å legge ut samtlige annonsekampanjer på forumet vårt, slik at vi sammen kan diskutere disse retningslinjene opp mot spesifikke eksempler. Vi skal forhåndsgodkjenne alt av innhold, men kanskje er det noe vi har oversett, for eksempel.


Hva blir resultatet?
For oss: 
Mer arbeid. Dette blir en stor jobb å selge inn ut mot annonsører, men på sikt har vi tro på at dette er riktig vei å gå. Oppsiden er at vi kan gå videre teknologisk, at vi kan vise skikkelige, redelige, gode og ikke-irriterende annonser til leserne og helt ærlig: at vi endelig kan fokusere på andre ting.

For dere lesere: 
Annonseflater selv om dere har skrudd på Adblock eller andre tilsvarende varianter som er med i initiativet (Som du kan skru av! Les under!), men av typen som ikke blinker, beveger seg eller irriterer.

Oppsiden her er at dere fortsatt får et gratis PressFire, med mer redaksjonelt stoff, flere anmeldelser, flere rapporter fra turer, flere konkurranser og mer gøy. Vi planlegger også arrangementer, enda mer e-sport for de som er interessert i det og så mye, mye mer.

Men hva med video?
Vi venter fortsatt på tilbakemelding for hvordan vi gjør det med videoannonser (for eksempel for de som er foran video). Disse er ikke akseptable annonser i henhold til initiativet, og de vil fortsatt bli blokkert med Adblock-ere. Om du likevel ønsker å støtte oss ved å se disse må du selv hviteliste oss, og husk: Du er en knupp og en engel!

Acceptable Ads vil ikke berøre ting som sponsorer av turneringer, sendinger, produktplassering eller lignende, ettersom dette ikke er tradisjonelle annonser - men vi skal selvfølgelig holde oss godt innafor markedsføringsloven også her.


«Men jeg HATER annonser og vil ikke se de samme hvor 'akseptable' de er»
Ikke noe problem - du kan svarteliste PressFire manuelt eller bare skru av akseptable annonser i Adblock og Adblock Plus. Det gjør du ved å gå inn på innstillingene til disse og ta vekk haken ved “Show some non-intrusive ads” (eller tilsvarende tekst).

Les mer om svartelisting her.

Som sagt så har også dere som velger å gjøre dette en verdi for oss i PressFire i form av at vi teller dere med som lesere - og vi kommer ikke til å blokkere innholdet på PressFire for deg med Adblock.

Nå skal vi legge første murstein og spille på lag. Derfor ønsker vi en god diskusjon her rundt hva dere tenker og føler om annonser, ikke minst våre, og hva dere synes om våre planer. Vi mener vi har noe på gang her som kan være veldig spennende ikke bare for oss, men for annonser på norske nettsider i fremtiden.

Om du ikke ønsker å ytre deg i kommentarene kan du ta direkte kontakt med oss på epost: [email protected]

Too long; didn't read
- Folk som bruker Adblock er også verdifulle for oss som lesere! Fortsett å blokkere annonser om du vil.
- For resten: ikke flere digre annonser på PressFire som blinker, bråker eller er irrelevante.
- Vi teamer opp med Adblockerne og blir med i Acceptable Ads, som gjør at alle annonser blir nøye vurdert og dukker opp om leserne bruker Adblock, men disse kan skrus av med et enkelt trykk eller to!
- Vi åpner for dialog rundt alle annonsekampanjer i vårt forum.