artikkelbilde
Hola godtfolk, Erik i PressFire her!

Jeg tenkte å endelig dra termometeret ut av puddingen her, og komme med en oppdatering på hvordan leserundersøkelsen vår gikk.

Hvorfor hadde vi egentlig en slik?
Det er et todelt svar på det. For det første så trenger vi oppdaterte og konkrete tall på hvilke lesere vi har, slik at vi kan gi potensielle annonsører et bedre bilde på hvilke folk som ser annonsene her. Kynisk pengegriskhet, med andre ord! Oh yes! Heldigvis er vi såpass snille at alt var anonymt. Ingen Zuckerberg-tendenser her i gården.

Den andre grunnen er at vi trenger litt retning, vi også. Det er jo fint å vite hva dere synes er kult og ukult med det vi gjør.

Over 1000 stykk av dere svarte bare de første to dagene – det var utrolig kjekt å se et sånn engasjement! Vi følte at 1000 respondenter var et greit cut off-punkt for å få et fint overblikk (pluss at da slapp vi å betale mer for selve brukerundersøkelsen).
 
Så la oss se på noen av resultatene, da!

 
95 prosent av leserne våre er menn!
Holy fucking snap, vi trodde ikke det var skeivt!

Om vi ser på Facebook-tallene våre (altså blant de som følger oss på Facebook) så har vi omtrent 85/15-splitt mellom kjønnene, og tenkte kanskje totalen var noe av det samme. Sånn var det ikke!

Her er vi litt rådville til akkurat hvorfor det er så ensidig.

Vi vet jo at den mer tradisjonelle delen av spillbransjen har overvekt av menn, men mye? Om noen ønsker å fremsette noen hypoteser, så kom gjerne med de i kommentarfeltet.

 
Medianalderen på leserne våre er på 29 år. Snittalderen nesten 30 år.
Dette hadde vi litt data på før, så det var ikke overraskende.

Vi er jo også over 30 år her i redaksjonen, og vi skriver jo om ting som vi bryr oss om – det viser jo kanskje litt at vi har de samme interessene som de som leser. Eventuelt motsatt, at de som leser har samme interesser som oss.

Det viser kanskje også at spill ikke lenger er en så ung bransje som vi har brukt som «unnskyldning» før?

Det forklarer i hvert fall hvorfor noen av de best leste sakene våre er retrosaker. De skal vi fortsette med, for å si det sånn.

 
Mange liker e-sport, men de fleste ikke
Her burde vi kanskje hatt en mer flytende skala enn «ja eller nei» i besvarelsen, siden det helt sikkert er noen som liker det litt, og andre som misliker det litt. Men uansett er det ca. 60/40.

Vi har ingen planer om å gire opp den redaksjonelle e-sport-dekningen ut over det vi gjør i dag (som er å ta for oss de største tingene eller å skrive om de tingene vi selv synes er interessant der).

Penselen er bred når vi skriver om e-sport, og det tror vi folk som leser PressFire liker.

(Av e-sportene leserne liker best er rangeringen slik, fra toppen og ned: PUBG, Overwatch, CS:GO, Smash Bros, Rocket League, Hearthstone, StarCraft, League of Legends, Tekken, FIFA, Dota 2, Street Fighter.)
 

Leserne våre følger også med på andre norske spillsider
Rett under 75 prosent av PressFire-leserne leser Gamer.no. Ikke akkurat overraskende, all den tid vi har en forholdsvis lik redaksjonell profil.

Etter Gamer er det ITAvisen (40%), Level Up (31%) og Filmpolitiet (23%) som er mest besøkt av PressFire-leserne.

«Bare» 16 prosent hører på Rad Crew, som er podcasten som vi publiserer her på PressFire. Det høres kanskje lite ut, men av spill-podcastene vi hadde med i lista var det klart mest. De fleste av leserne våre hører ikke på podcaster om spill.

 
Annonser og sånt
Vi har ganske snille annonser på PressFire, synes vi, men vi har liksom ikke spurt dere direkte om det før. Det viser seg at de aller fleste er enige med oss der. Phew!

Over 85 prosent sier de ikke synes annonsene er plagsomme. Rundt sju prosent sier de uansett blokkerer alle annonser (noe som ikke helt stemmer med annonseblokkeringstallene, for bare 3 prosent av de blir blokkert ifølge annonsesystemet vårt).

3-4 prosent sier de synes annonsene er kjipe, men ikke blokkerer de. Bare 0,2 prosent sier at annonsene har vært rett frem elendige.

Det er kult!

Her hadde vi også et åpent felt for de som ville komme med kommentarer. Veldig mange kommenterte at de ikke har noe imot reklame så lenge det er relevant for deres interesser – dette er noe vi synes er veldig viktig, og vi lover at vi ikke skal levere dritt her.

Flere påpekte også at det er for lite annonser på PressFire. Det er vi forsåvidt enige i, vi trenger jo annonser for å overleve. Kjøp gjerne annonser, folkens – de klikker bra! :)

 
Betalingsløsning
I januar startet vi Støtt PressFire-greiene våre, hvor de som ønsker å støtte oss økonomisk kan gjøre det. Tilbake får du litt goodies i form av koder, giveaways og sånt.

Du kan selv se kodesidene her.

Vi har vært litt dårlige til å spre dette skikkelig, litt fordi vi ikke ønsker å mase så veldig mye på leserne (selv om vi kanskje burde gjøre det litt mer). For å være ærlige så har resultatet så langt har vært litt halvlunkent.

Fra leserundersøkelsen er det omtrent fifty-fifty om hvordan leserne ser på slike greier - halvparten ønsker ikke å støtte oss, synes ikke noe om det eller har ikke fått det med seg, mens den andre halvparten vurderer å støtte oss.

Vi setter umåtelig pris på de som har valgt å støtte, og fremover må vi nok tenke litt på hvordan vi skal få ut budskapet litt bedre.

 

Tøys og tull
Vi hadde også med noen tullespørsmål, fordi vi er så KREISY. Vi fikk faktisk beskjed om at disse spørsmålene var useriøse og for tøysete av et par respondenter. Vi kjører løs snipp her i PressFire, så den kritikken får vi bare leve med :)

- Det går greit med leserne, sånn i snitt. Vi spurte «går det bra?», og på en skala fra 1 til 100 endte snittet opp på 80. Vi er litt bekymra for de som svarte lavt, da. Håper ting går bedre nu.

- Det er nesten likt mellom ja eller nei til ananas på pizza! Dette speiler redaksjonen – jeg liker ikke ananas på pizza, mens Jarle gjerne tar det. Han vil også prøve ananas i taco. Kontroversielle greier.

- En tredel av leserne begynner tydeligvis å gråte når de tenker på «Half-Life 3».
 

Så der har du et grovt overblikk på noen av tingene vi spurte om i leserundersøkelsen! Det kommer også en egen sak om tilbakemeldingene/kritikken vi fikk i de mer åpne spørsmålene om ikke lenge :)

Hadet!