(PressFire.no): Selskapet Roblox, som driver spillet med samme navn, er under hardt skyts fra flere amerikanske økonomigrupper.
Nyhetsbrevet «The Bear Cave», som distribueres til mer enn 60 000 investorer, spesialiserer seg i å analysere selskaper de mener driver med snusk i finansmarkedet – til nytte for de som driver med såkalt shorting, altså som spekulerer i at prisen på en aksje kommer til å falle.
I det siste nyhetsbrevet kommer de med tung skyts mot Roblox for deres mangelfulle moderasjon av innhold, som de mener skader barn og unge som bruker spillet.
«Roblox» har titalls millioner aktive spillere og er mer som en plattform å regne enn ett enkelt spill – der folk kan skape egne små spill og dele seg i mellom.
Felles er at alle kjører på samme motor og bruker det samme økonomiske systemet Robux.
– The Bear Cave mener «Roblox» legger til rette for bred misbruk av barn i USA, inkludert masseproduksjon av barnepornografi, kidnapping av barn og fysisk misbruk av barn, skrives det i nyhetsbrevet.
– I tillegg mener vi at spillet potensielt har spilt en rolle i masseskytinger og kan brukes av utenlandske aktører for å spre antisemittisme og terrorisme.
Nyhetsbrevet lenker til femten konkrete saker hvor personer er arrestert for å ha misbrukt barn på en eller annen måte – inkludert kidnapping og voldtekt.
Dette er den tredje gangen nyhetsbrevet har satt fokus på «Roblox» siden 2022. Roblox sa den gangen at de har setter sikkerheten på plattformen først.
– Siden dagen vi ble grunnlagt har vi alltid bygd en kultur som setter sikkerheten først, med industriledende funksjoner designet for å gjøre plattformen vår til en trygg og ordentlig plass for spillerne, sa en talsperson den gangen.
– Vi har nulltoleranse for upassende innhold og oppførsel i våre sosiale omgivelser. For å fjerne utrygt innhold går vi gjennom hvert eneste bilde, lydfil og video før disse legges ut.
The Bear Cave påpeker derimot at lite har blitt gjort siden 2022.
Samtidig har investorgruppa Hindenburg Research lagt ut en omfattende rapport hvor de sier Roblox lyver til investorene sine, og at kostnadskutt har gjort at moderering blir nedprioritert.
Hindenburg er en gruppe shortselgere som er kjent for å legge ut dyptgående rapporter om kontroversielle aktører de har satt penger på.
Tidligere har de blant annet publisert en rapport om el-lastebilselskapet Nikola hvor de anklaget ledelsen for svindel.
Nikola kalte beskyldningene falske og svertende i kjølvannet av rapoorten – men toppsjef Trevor Milton ble arrestert og dømt til fire år etter en lengre etterforskning.
Hindenburg påpeker flere ting de kaller «røde flagg» med Roblox, blant annet at selskapet aldri har levert et overskudd i noen kvartalsrapporter siden de gikk på børs i 2018 – og at tapene øker i omfang for hvert år som går.
– Roblox viser til 2,6 milliarder dollar i tap bare de siste tre årene, heter det i rapporten.
De peker også til at personer med tett tilknytning til selskapet har dumpet mer enn én milliard kroner i aksjer bare det siste året, og at en rekke nøkkelpersoner har sluttet.
Rapporten sier at selskapet lyver om antallet brukere i «Roblox» og hvor mye tid disse bruker i spillene.
Spesielt antallet kontoer som finnes i spillet gjør at tallene trekkes i tvil, der Hindenburg mener at Roblox har muligheten til å filtrere ut brukere som har mer enn én konto eller «bot»-kontoer, men at de ikke gjør det for å pumpe opp tallene til sine investorer – og at de reelle tallene er 25 til 42 prosent lavere enn det selskapet oppgir.
Rapporten viser til enorme «bot farms» i Vietnam og Filippinene, og greide lett å sette opp 20 boter i et «Roblox»-spill selv.
Roblox sier en gjennomsnittlig bruker er 2,5 timer i spillet hver dag, noe som også trekkes i tvil av rapporten.
– Vi estimerer at dette er overestimert med mer enn 100 prosent, skriver Hindenburg, og viser til egne undersøkelser som peker til at reell tid brukt i spillet i snitt er 22,3 minutter per dag.
I likhet med nyhetsbrevet «The Bear Cave» sier Hindenburg at de fant store mengder upassende innhold da de gjorde sin etterforskning – selv etter at de hadde spesifisert i profilen de lagde at de var under 13 år.
– Vi satte alderen vår til «under 13» for å se om barn blir utsatt for voksent innhold. Å bare skrive «adult» inn i søkefeltet ga oss en gruppe kalt «adult studios» med 3334 medlemmer som helt åpent delte barnepornografi, skriver selskapet i rapporten.
Roblox selv sier at 21 prosent av sine brukere er under ni år gamle.
Hindenburg påpeker at det ikke finnes restriksjoner som stanser vokseninnhold for disse spillerne i «Roblox», og i sine tester møtte de på personer som forsøkte å groome dem til seksuelle handlinger, og å møtes i virkeligheten.
Rapporten forteller om «Roblox-opplevelser» som har hatt mer enn 16 millioner besøk og som kun handler om seksuelt innhold, og som ikke plukkes opp av spillets aldersbegrensinger.
Flere intervjuer er blitt gjort med moderatorer i spillet som viser det Hindenburg mener er storstilt outsourcing av modereringen i spillet, primært til asiatiske land, for å kutte på kostnadene.
– Selskapet har kuttet kostnadene til moderering for å blidgjøre Wall Street, heter det i rapporten.
– Dette setter barn i fare på en plattform som utsetter dem for ulovlig innhold og legger til rette for pedofili i stor skala.
En moderator sier omtrent én av fem henvendelser de får går på at noen forsøker å groome mindreårige i spillet. Den samme moderatoren sier han ikke ville latt et barn spille der.
De har også lagt ut en video som viser deler av det de har funnet.
I videoen forteller Roblox-sjef Dave Baszucki at selskapet har strenge moderasjonsverktøy når det kommer til spillets innhold – og at de er spesielt strenge med innhold rettet mot de under 13 år.
Roblox's response is an abject failure to address the two core allegations in our report, including:
— Hindenburg Research (@HindenburgRes) October 8, 2024
1. Evidence that Roblox has been systematically lying for years about the number of people on its platform and their genuine level of engagement.
2. That the platform is a… pic.twitter.com/Tj2KiANOnI
– Hvert bilde som legges til på plattformen behandles av et menneske, vi filtrerer tekst veldig strengt, spesielt for de under 13 år, forteller Baszucki.
Men videoen viser noe helt annet.
Bilder fra en klasserom i «Roblox»-spillet «School Simulator» viser en tavle prydet med «Kill nigger babies with a knife», «Rape all nigger bitches» og hakekors.
Brukere deler bilder av erigerte peniser via profilene sine i spillet, som ikke har noen aldersgrense.
I et «Roblox»-spill kalt «LGBTQ Vibes» florerer det i voldsomme hatbeskjeder om hvordan skeive bør drepes.
I «XYZ Club Vibe», tilgjengelig for de over ni år, er rommene fylt av seksuelt innhold.
Videoen viser videre spill lagd i «Roblox» kalt «Beat up the pregnant!» og «Beat up the Homeless», «Bank opp de gravide» og «Bank opp de hjemløse».
Gjennomgangen av spillet viser også 13 og 14 år gamle «Roblox»-brukere som selger nakenbilder av seg selv, med prislister over bilder og videoer i profilene sine i «Robux» – spillets valuta.
– Vi fant ut at Roblox er et «x-rated» pedofilt helvete med brukere som forsøker å groome avatarene våre, grupper som åpent handler med barnepornografi, allment tilgjengelige sexspill, voldelig innhold og ekstremt krenkende ytringer.
– Alt dette er åpent for små barn, og alt dette mens Roblox har kuttet i utgiftene til innholdsmoderering for å blidgjøre Wall Street og øke inntjeningen.
Videoen avsluttes med klar tale fra Hindenburg: «Vi mener Roblox ikke er trygt for barn».
Roblox har avvist påstandene i Hindenburgs rapport i et kort tilsvar til The Verge, hvor de sier den er misledende og at de jobber ut fra sin egen agenda.
– Forfatterne er shortselgere og har en agenda som er uavhengig av substansen i Roblox' forretningsmodell og resultater.
– Fokuset på kontantstrøm er temaer som vi konsekvent har fokusert på overfor investorer helt siden vi var et privat selskap. Forfatterne har ikke gjort noe forsøk på å fremheve noe av dette, fordi de positive faktaene rett og slett ikke støtter deres agenda.