(PressFire.no): «S.T.A.L.K.E.R. 2» kom ut for et par uker siden, etter en turbulent utviklingstid der utvikler GSC Game World måtte flytte ut av Ukraina etter Russlands invasjon.
Flere av utviklerne ble derimot igjen for å kjempe mot russerne, og i fjor ble det klart at Volodymyr Yezhov mistet livet i strid.
Utviklerstudioet flyttet til Praha, hvor store deler av kontorene deres brant ned, men utviklingen har turet på – etter noen utsettelser.
Lanseringen har ikke vært uten problemer den heller, men salgstallene har vært gode – mer enn én million ble solgt på bare to dager.
Det har gjort at de allerede har gått i pluss, til tross for mange hundre millioner kroner i kostnader gjennom årene.
– Vi har allerede solgt nok til at prosjektet går i pluss, forteller studiosjef Maxim Krippa til Forbes.
– Teamet har jobbet nesten døgnet rundt før lanseringen. De har levd gjennom prosjektet, spesielt med krigen som bakteppe. Vi har ønsket å gi landet håp og stolthet, å vise at ukrainere kan lage prosjekter på et såpass høyt nivå.
Ettersom spillet nå går i pluss, vil det gi rom for å ekspandere det. To utvidelsespakker er planlagt, og en flerspillermodus skal implementeres.
Krippa forteller også at de ønsker å bruke «S.T.A.L.K.E.R.»-universet for å sette Ukraina på kartet slik CD Projekt RED har brukt «The Witcher» til å fremme Polen.
– Jeg har lyst til å få en serie på Netflix, sier Krippa, som avslører at det har vært noen forhandlinger rundt nettopp det.