(PressFire.no): Den enorme lekkasjen fra Sonys PlayStation-studio Insomniac Games inneholdt svært mye innhold som viser hvordan selskapet opererer.
Blant det lekkede materialet finnes informasjon om budsjettene til en rekke store utgivelser, som gir et sjeldent innblikk i hvordan de aller største spillene blir lagd.
«Spider-Man 2» var en av årets store utgivelser, og spillet fremstår som svært påkostet med utrolig grafikk og banebrytende teknologi, mengder av stemmeskuespill og motion capture og cinematiske øyeblikk på løpende bånd.
Les også: Anmeldelse av «Marvel's Spider-Man 2».
Alt dette har en stor prislapp, viser det seg: Spillet hadde et budsjett på over 343 millioner dollar (3,5 milliarder kroner). Dette inkluderer et markedsføringsbudsjett på mer enn 356 millioner kroner.
Dette kommer fram av en lekket presentasjon og flere lekkede regneark, og betyr at spillet er et av de mest kostbare som noensinne er produsert.
Det er svært sjeldent at vi får vite totalbudsjettene på spill, så det er få å sammenligne med. Ryktene skal ha det til at «Red Dead Redemption 2» kostet mellom tre og fem milliarder kroner å lage.
Utviklingskostnadene for Spider-Man 2 er for det meste delt opp mellom lønn til ansatte, innkjøp av tjenester fra tredjeparter og administrasjon.
Bare brukergrensesnittet i spillet kostet 50 millioner kroner å lage, mens art-delen av utviklingen (som blant annet inkluderer skisser, modeller, teksturer og effekter) kostet 386 millioner kroner. Testingen av spillet kostet 120 millioner.
Insomniac sier de anslår at spillet vil selge 16,5 millioner eksemplarer, hvorpå spillet da vil ha gått 2,1 milliarder kroner i pluss - etter at alle utgifter er betalt.
Disse utgiftene inkluderer det nevnte utviklingsbudsjettet, kostnader for distribusjon av spillet og 400 millioner kroner i deling av overskudd (antakeligvis til Marvel og diverse understudioer).
Spillet må selge 7,2 millioner eksemplarer for å gå i pluss, ifølge Insomniac. Det virker som om det er et overkommelig mål, for selskapet gikk ut og sa at spillet hadde solgt 2,5 millioner etter bare 24 timer på markedet. Etter elleve dager var det tallet fem millioner.
På det meste jobbet 380 personer med spillet innad i studioet - ikke medregnet ansatte i andre selskaper som hjalp til med utviklingen.
Preproduksjonen av spillet tok 18 måneder, mens selve utviklingen tok fire hele år før lansering.
Budsjettet avslører også at det var satt av én million dollar (10,2 millioner kroner) til fest for de ansatte etter utviklingsslutt.