(PressFire.no): I år er det tjue år siden «World of Warcraft» tok verden med storm og endret hvordan online-spilling foregikk for alltid.
Spillet ble ekstremt populært på kort tid, og med store oppdateringer ble brukermassen større og større – og spillet nådde rundt tolv millioner aktive spillere da «Cataclysm» kom ut i 2012.
I 2019 kikket vi på hvor mange som var igjen etter at VG utbasunerte «Derfor gikk det galt for World of Warcraft» på forsiden (og insinuerte at spillet var i ferd med å dø ut) – og fant ut at et sted mellom tre og fem millioner spilte spillet enda.
Men mye har skjedd siden da: «WoW Classic» har blitt gitt ut, noen tilleggspakker har kommet til (med varierende hell) og drama i Kina kvestet antallet spillere.
Under Game Developers Conference i San Fransisco forrige måned løftet Blizzards John Hight litt på sløret om hvordan ting går med spillet, og i foredraget får vi se hvordan spillermassen har utviklet seg over tid.
Ved å sammenligne dette med pressemeldinger som inneholder faktiske tall har youtuber Bellular Warcraft kunnet telle piksler i grafene og se hvor mange som spiller i dag.
Resultatet: Rundt 7,25 millioner.
Under GDC-praten innrømmer Blizzard at de dummet seg ut med «Shadowlands»-utvidelsen, som gjordet at mange rømte fra spillet. Det fikk varselslampene til å lyse hos selskapet, som angivelig lener seg kraftig på spillet.
Spilljournalist Jason Schreier skriver nemlig at selv da spillet var på sitt laveste i brukertall så drev det nesten hele Blizzard:
– Noe av det som virkelig forbløffet meg da jeg gjorde research til den nye boken min, var at selv da «WoW» var på sitt laveste, sto det fortsatt for mesteparten av Blizzards inntekter og betalte lønningene til 4 000 personer, skriver han på ResetEra.
Blizzard har jobbet med å vinne tilbake tilliten til spillerne, forteller de, blant annet ved å høre mer på tilbakemeldingene og å være gjennomsiktige på planer fram i tid. Det skal ha ført til en vekst i antallet spillere igjen.
Samtidig har dramaet i Kina vært et aldri så lite kaos for både spillere og selskaper: Activision Blizzard valgte å ikke forlenge avtalen med utgiver NetEase om å gi ut spillet i Kina for halvannet år siden, og dermed falt alle spillerne der ut nærmest over natten.
Etter at Microsoft kjøpte Activision har det derimot blitt orden i sysakene igjen, og spillet skal relanseres i landet i juni.
Pre-registrering og åpning av gamle kontoer i Kina har tatt helt av: Bare to dager etter annonseringen av relanseringen har to millioner spillere registrert seg i påvente av å kunne spille «WoW» – og rundt 240 000 har gjenåpnet sine gamle kontoer.
Så omtrent 7,25 millioner spillere er aktive i spillet nå, mens totalen blir nærmere 9,5 millioner med de kinesiske tallene. En nær dobling fra 2022 altså, selv før Kina falt ut.
Ikke verst for et tjue år gammelt spill som ikke er gratis, det.