(PressFire.no): Google har allerede gjort det, og nå følger Apple etter.
Det har vært rettet kritikk mot måten såkalte free-to-play-spill til mobiler har vært markedsført. «Gratis» trenger nemlig ikke å være det mest treffende og presise navnet.
Klager fra foreldre som har oppdaget skyhøye regninger etter at poden har brukt litt tid med mobilen, har blitt vanligere. EU-kommisjonen, sammen med The Consumer Protection Cooperation, varslet tidligere i år at de ville gjennomgå måten slike spill markedsføres på.
Apple har nå endret ordlyden for free-to-play-spill i App Store. «Gratis» er nå erstattet med navnet «hent».
Slike spill er oftest gratis å teste i en gitt periode, før kjøpsvalgene og mikrotransaksjoner dukker opp på skjermen. Eller, de tilbyr ulike pakker og forbedringer valgfritt underveis – selv om opplevelsen også kan nytes uten å betale ekstra.
Spesielt har merkingen og markedsføringen av slike spill ført til misforståelser i møte med spesielt de minste mobilspillbrukerne. Det har vært enkelt for små fingre å godkjenne kjøp, uten at foreldre har hatt kontroll over dette.
Google var først og endret praksis tidligere i år. De tok grep for å gjøre betaling i Google Play tryggere og tydeligere.
Da kom merkingen på plass for å vise hva det faktisk koster å bruke forskjellige spill og andre programmer.
Samtidig endret de innstillingene som tidligere gjorde det mulig å foreta nye kjøp innen 30 minutter fra passordet sist ble tastet inn. Nå må passordet skrives inn før hvert kjøp.
Les også: Apple måtte betale erstatning for barnespillkjøp
Nå har Apple tatt noen av de samme grepene. «Gratisspill» ligger fortsatt under samme fanen som før, men inne i hver app er det nå merket med «hent» i stedet for det mer misvisende «gratis».
Tips fra forbrukerrådet, og måter å få pengene tilbake på? Les mer hos Din Side.
– Konsumenter, spesielt de som har barn, trenger å bli beskyttet bedre mot uforutsette kostnader, uttalte kommissæren for forbrukerspørsmål, Neven Mimca, i februar.
EU-kommisjonen, sammen med The Consumer Protection Cooperation, utarbeidet en liste med sakspunkter de ønsket å gi mer oppmerksomhet etter å ha hatt samtaler med spillutviklere og diskutert kunderettigheter.
Øverst på agendaen var misvisende reklame, som henviser til bruken av ordet «free» når man laster ned spill.
– Bruken av ordet «free» eller tilsvarende, uten de riktige kvalifikasjonene, burde bare være tillatt i spill som faktisk er gratis i sin helhet, eller med andre ord ikke har noen mulighet til å kjøpe noe inne i spillet selv om det er valgfritt. Spillene skal heller ikke inneholde oppfordringer til barn for å selv kjøpe noe i et spill, eller til å overtale en voksen til å gjøre det for de, uttalte utvalget fra EU-kommisjonen.