Epic Games har blant annet stått bak den enormt populære og Xbox 360-eksklusive actionserien «Gears of War». De var også involvert i det kritikerroste «Bulletstorm», som ble lansert denne våren. I tillegg står selskapet bak spillmotoren Unreal Engine, som brukes i mange andre spill.
Men all suksessen har ikke gjort selskapet naivt, spillgiganten er nemlig bekymret for hvordan mobilspill er i ferd med å påvirke fremtiden.
- Hvis det er noe som tar knekken på oss, er det apps til seks kroner. Hvordan selger du spill som er verdt 500 kroner når de er vant til å betale seks kroner? Det er en usikker tid for bransjen, men det er en spennende tid for å se hvem som velger rett vei og vinner, sier Epics Mike Capps til Industrygamers.com.
Han er heller ikke sikkert på om alle vil kjøpe seg nye spillkonsoller etter dagens generasjon.
- I løpet av Epics 20 år i bransjen, har vi aldri vært så usikre om hva som blir det neste. Vi er i et krysningspunkt. Vil vi ha fysisk distribusjon om ti eller fem år? Vil folk bry seg om neste konsollgenerasjon? Hva skjer på PC? Kan vi tjene penge på PC om det ikke er koblet til nettet på noen måte? Hva skjer på mobilmarkedet, spør han.
Epic har utviklet en egen versjon av Unreal-motoren for mobiltelefoner og slapp i fjor det teknisk imponerende «Infinity Blade» til iPhone og iPad. Selskapet har også utviklet tilsvarende teknologi som brukes i Android-telefoner, men har selv valgt ikke å gi ut sine egne spill på plattformen på grunn av fragmentering.
Andre utviklere kritiserer ikke bare prisen, for selv om Apple med App Store skapte et enormt marked for mobilspill, kritiserer noen utviklere markedet for å ha mye søppel. Den respekterte spillutvikleren, David Braben, har sagt at det er for vanskelig å finne godbiter i alt søppelet.
Også «Heavy Rain»-sjefen David Cage adresserte et tankekors for bransjen - i relasjon til billige mobilspill - i sin GDC-tale i San Francisco for noen uker siden. Sønnen til Cage foretrekker spill fra App Store som koster 6 kroner, og det er noe hele bransjen nå bør ta inn over seg, mener den franske spillskaperen.
- Hvordan skal vi i fremtiden forsvare at man må betale 600 kroner for et spill? Poenget mitt er at bransjen er nødt til å gå gjennom en slags evolusjon, endre seg – og ta i betraktning at vi må skape mer meningsfulle opplevelser. Og det er på dette punktet at verdien vil komme fra.
- Det er i virkelighetens navn ikke en kreativ drøm. Men en nødvendighet for hele foretningsmodellen i spillbransjen. Vi må forandre oss for å møte ny konkurranse. Vi må forandre oss for å utvide markedet. Og vi må forandre oss for å bli et meningsfullt medie for et bredt publikum. Ikke bare unge menn, sa David Cage i løpet av sin tale på Game Developers Conference.
«Gears of War 3» utvikles til Xbox 360 og slippes 20. september.