(PressFire.no): Joda, vi har hatt et ganske godt grep om slippvinduet til generasjonsskiftet «Battlefield 4» en stund nå.
Allerede i starten av april hevdet et blogginnlegg på Xbox-hjemmesiden at krigsskytespillet rapellerer ned i butikkhyllene mot slutten av oktober. Det ble underbygd av en senere lekkasje.
29. oktober er altså datoen man kan skrible ned i filofaksen. Det bekreftet utgiver EA endelig i etterkant av gårdagens Xbox One-avsløring, ifølge Gamespot.
Rundt den perioden skal svenske DICEs neste storutgivelse være klar til både Windows, Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360 og PlayStation 3.
EA har visst planer om å tilby en åpen betatest av flerspillerdelen i løpet av året, men noen dato kan vi se langt etter.
Til gjengjeld skal de også vise frem nettkampene på E3-messen i juni. Der stiller vi mannssterke.
«Battlefield 4» ble avslørt under Game Developers Conference i mars, og ser først og fremst ut til å tilby en real grafisk overhaling fra den to år gamle forgjengeren. (Se video nederst)
I den anledning møtte vi blant annet DICE-direktøren Patrick Söderlund, som understreket at de har lagt enda mer energi i historiefortellingen denne gangen.
- Inspirasjon er hentet fra «Journey» og «The Walking Dead». Ikke nødvendigvis de største og dyreste opplevelsene. Hva har de gjort? Hva kan vi lære av dem? Også har vi forsøkt å overføre det til våre egne planer, innrømmet han til PressFire.
Når Sony og Microsoft etter hvert lanserer sine nye, kraftigere maskiner, skal det også fuge det tekniske gapet mellom konsoll- og pc-versjonen av storserien.
Med det sagt, har DICE også mer kreative forbedringer å tilby konsollspillere.
- Vi gjorde, synes jeg, en veldig god jobb med Battlelog på pc. Vi gjorde derimot en jævlig dårlig jobb med å få inn Battlelog på konsoll, det var praktisk talt ingenting. Det har vi lært av, fortalte direktør Söderlund oss i mars.
Han lovet at de jobbet hardt for å oppmuntre brorskap og samarbeid i «Battlefield 4».
- Vi fokuserer ikke på de tusentalls femtenåringene som spiller på Internett, vi prøver heller å koble deg til vennene dine. Da kan det tenkes at man gjør opplegg i enspilleren også - at det blir mer gjennomsiktige grenser mellom en- og flerspiller.