KÖLN (PressFire.no): Lukk øynene et lite halvminutt. Spol tida tilbake til Xbox 360-gullalderen og innbill deg at Microsoft ikke har røpet oppfølgerkonsollen enda.
Det var jo i perioden «Call of Duty» herjet og var soleklar markedsleder, ganske alene på tronen.
Microsoft-konsollen hadde spist nesten halvparten av Sony-kundene fra PlayStation 2-æraen og inngikk en strategisk avtale med Activision som skulle sikre «CoD»-utvidelser til Xbox 360 først.
Både Microsoft og Activision har trolig profittert stort på dette.
Åpner du øynene igjen, og sjekker kalenderen, ser du at 5. september 2014 har passert og var en merkedag – i hvert fall for Xbox-interesserte her til lands med litt is i magan.
Fredag kom omsider Xbox One til Norge. En konsoll som har vært tilgjengelig i butikker her hjemme lenge.
Den fikk verdensdebuten for nesten ti måneder siden.
«Titanfall» er et av trumfkortene til Microsoft, lagd av «Call of Duty»-utbryterne fra Infinity Ward og del av det mystiske samarbeidet EA og Xbox-divisjonen i Microsoft snakket om i fjor.
Xbox One-salget fikk en voldsom pil oppover i England da «Titanfall» ble lansert i mars. Spillet ble lenge ansett som det viktigste esset i Microsoft-ermene for å klå Sonys PlayStation 4 (det er også utgitt til Xbox 360 og pc).
«Titanfall» klarte imidlertid ikke å forhindre at det er Sony og PlayStation 4 som har inntatt den gule trøya i konsollracet foreløpig.
PS4 er allerede ute i 54 land. Etter september-slippet av Xbox One har Microsoft introdusert sin nye konsoll til 41 land.
Under GamesCom-spillmessa i forrige måned møtte vi Abbie Heppe, community-sjefen for spillstudioet bak «Titanfall», Respawn Entertainment.
Hun oppsummerer den tyske spillmessa, størst i verden målt i antall publikummere, som sin roligste så langt det siste året.
Litt symptomatisk, for det er flere av de norske og nordiske journalistene hun snakket med – for å diskutere lanseringsaktuelle «Titanfall».
Et av spillene Microsoft denne uka offisielt slipper med Xbox One.
Les også: Vår anmeldelse av «Titanfall» (Xbox One).
«»På Game Developers Conference i 2011 traff vi Heppe sammen med blant andre Jason West. Da hadde de nylig dratt pluggen til Activision. Eventuelt fått beskjed om å pakke kontorsakene, avhengig av hvilken part du stoler på i denne spesielle konflikten.
Da kunne Heppe bare friste vagt om deres neste og EA-utgitte spill:
– Når disse gutta først bestemmer seg for å si noe, kommer det til å smelle! Det er slik de jobber.
I dag ser Abbie Heppe tilbake på den travle og stressende perioden, som ikke bare besto av å etablere et helt ferskt storstudio og begynne på utviklingen av det som skulle vise seg å bli «Titanfall». I 2011 hadde de også trusselen om et rettsdrama hengende over seg.
– Men spillet ble svært, sier hun til PressFire om de lovnadene hun serverte for tre år siden.
– Det gjør at vi får sjansen til å lage mer. Det hele har vært ganske rart. Vi annonserte det, og bare ett år senere er det ute.
– Med så mye trøkk, fokus og press på dere i den perioden, føler du at dere fikk nok tid til å lage «Titanfall»?
– Jeg tror alle spillutviklere du spør om det samme ville sagt ja til mer tid. Nærmest holdt på i det uendelige. På et punkt må du imidlertid gjøre deg ferdig og få ut spillet. Vi lot noen andre, Blupoint Games, ta seg av Xbox 360-versjonen og ga denne litt ekstra tid. Det syns jeg var en smart beslutning.
– Vi har jobbet etter utgivelsen med ekstra innhold, gratis utvidelser og har oppdatert «Titanfall» plenty. Det er en av fordelene ved å lage et skytespill, sier hun.
Den andre pakka av tre forskutterte utvidelser til «Titanfall», ble sluppet nettopp. Og denne uka kom den sjette store gratisoppdateringen i spillet, der blant annet skirmish mode introduseres, kamper åtte mot åtte der de ikoniske kjemperobotene droppes til fordel for mer konvensjonell militærbakkekamp – slik vi kjenner fra blant annet «Call of Duty».
På EAs pressekonferanse under GamesCom fristet Abbie Heppe med ytterligere en nyhet, «noe våre fans kommer til å bli begeistra over». Først viste hun smakebiter fra tredjeutvidelsen, IMC Rising.
NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.
Heppe understreker at de ikke kommer til å slippe helt taket i «Titanfall» etter IMC Rising. Det er fortsatt planer om flere spillmodi som blir gratis i fremtiden, røper hun.
Fokuset skifter nå fremover. Respawn ser mot sitt neste.
– Vi må på et punkt bare gjøre det, og dreie fokus. Vi ønsker å lage flere spill og må dra flere av folka våre over på prosjekter litt lengre frem i tid. Det er en naturlig progresjon. Vi er bare 90 personer, ikke 500. Vi må prioritere.
Det har versert rykter om både «Titanfall 2» og helt andre prosjekter. Respawn har selv lagt igjen noen små hint om at de ansetter flere for å lage noe som ikke høres ut som et typisk skytespill i førsteperson, som jo denne gjengen har jobbet så lenge med – både «Titanfall» og før det med flere «Call of Duty»-utgivelser.
Stig Asmusen, regissøren for Sonys «God of War III», er blant dem som har fått begynne på et nytt prosjekt hos Respawn.
– Mange tar det som en selvfølge at dere kommer til å lage skytespill fremover. Har dere lyst til å overraske ved å gjøre noe helt annerledes neste gang?
– Det er mange muligheter for oss videre. Vi er heldige som kan eie rettighetene til våre serier nå, og vi kan gjøre noe helt nytt. Vi er herre over vår egen skjebne som et uavhengig studio. Samtidig er det alltid en trang til å forbedre en oppskrift. Gjøre det enda litt bedre neste gang, sier hun vagt og trolig med referanse til en fremtidig «Titanfall»-oppfølger.
– Vi har mange muligheter fremover, gjentar Heppe, med et lurt smil.
Det har vært et enda tydeligere skifte i spillbransjen i perioden etter «Titanfall» kom ut. Esport og turneringsaspektet ved spilling, nye konsoller på markedet som har satset mer på strømming via Twitch og lignende tjenester.
«Titanfall» kom ut midt i esport-veiskillet. Noen av utvidelsene, endringer og påfyllet til Respawn-spillet har kanskje dyttet robotmosinga i en esportretning og gjennom burn cards dreid seg mot det samme vi kjenner fra FIFA Ultimate Team – men det har kanskje også inspirert dette spillstudioet til å ta større steg neste gang?
– Vi har definitivt snakket med spillkonkurransefolk. Vi har tenkt på regelsettene til hvordan «Titanfall» fungerer i konkurransesammenheng. Interessen fra spillerne er der [for esport], så vi gjorde en turnering på E3 denne sommeren.
– Dette er noe vi definitivt kommer til å se nærmere på i fremtiden. Det er noen tilskudd til spillet vi ikke har nå, men som kunne vært til hjelp i esportbruk, sier Abbie Heppe til PressFire.
«Titanfall» er lansert til Xbox One, Xbox 360 og pc.