- De sa, «drep den hvis du vil, Ken»

Derfor blir det ingen «Bioshock»-film.

13. mars 2013 12:52

(PressFire.no): Etter å ha brukt en årrekke fra det første «Bioshock»-spillet nærmer det seg enda et dypdykk inn i Ken Levines verden i «Bioshock Infinite».

I det nye spillet går turen fra havdypet og opp i himmelen, til skybyen Columbia.

Levine har også vært involvert i arbeidet med å lage en «Bioshock»-film. I fjor begynte meldingene å gå om at prosjektet var skrinlagt.

Nå vet vi mer om hva som skjedde bak kulissene.

- Ville lage en veldig mørk film

I forbindelse med BAFTA-prisutdelingen i London i forrige uke, holdt Levine et foredrag der han fortalte hvorfor det gikk galt i samarbeidet med Hollywood-krefter.

Filmen skulle i utgangspunktet legges mellom andre og tredje spill, helt sikkert ment som en opptakt med popcorn-duft før «Bioshock Infinite» kommer ut senere denne måneden.

- En avtale var på plass. Filmen var faktisk i produksjon hos Universal, og Gore Verbinski regisserte, sier Levine ifølge Edge.

Ken Levine har sin egen teori rundt hva som skjedde med produksjonen:

- Det er en veldig stor film, og Gore var begeistra for den. Han ønsket å lage en veldig mørk film som han kalte «hard-rated»-skrekk, altså en «R»-rated film - med masse blod.

- Så kom «The Watchmen» ut. Jeg likte virkelig «The Watchmen», men av en eller annen grunn gjorde ikke filmen det bra. Studioet fikk kalde føtter rundt det å skulle lage en 200 millioner dollar-film med en voksen aldersgrense.

Ble forespeilet kraftige kutt

Deretter begynte prutingen. Gore Verbinski ble forelagt en produksjon til under halve prisen av det opprinnelige budsjettet.

- Gore ville ikke lage en 80 millioner dollar-film, sier Levine.

- De skaffet en ny regissør, men jeg så ikke hvordan han passet. Take-Two er et av de selskapene som gir sine kreative hoder mye tillit, så de sa til meg: «hvis du vil drepe den, Ken, drep den».


- Føltes ikke riktig

Levine har selv en fortid fra manusjobbing i filmindustrien, og ser ironien i det hele.

- Det var rart. Jeg var en manusforfatter som gikk rundt og tryglet om å få omskrive ethvert manus – nå var jeg i en posisjon der jeg drepte planene om en film jeg hadde jobbet så hardt med. Det var et standpunkt: «Vet du hva? Jeg trenger ikke å inngå kompromiss».

- Jeg skapte «BioShock»-verdenen, og jeg ville ikke se at den ble skildret på en måte jeg ikke følte var riktig, sier Levine ifølge Edge.

- Ville at du skulle skjelve i fire dager

I fjor skrev vi om hvordan budsjettdiskusjoner og bytter av regissører sto i fare for å kludre til den opprinnelige skrekk-visjonen under vann som Levine og Gore Verbinski («The Ring», «Pirates of the Carribean») gjerne ville lage.

Verbinski fortalte ifølge IndieWire hva han ønsket å lage og hvordan han så for seg byen under vann, Rapture:

- Jeg ville virkelig lage en film hvor du fremdeles skjelver fire dager etterpå og tenker «herregud!»… Det er en film som må være virkelig skremmende, men du må også skape en hel undervannsverden. Derfor er prislappen høy.

- Vi klarte aldri å finne noen som ville lage en film til den prisen og den aldersmerkingen, sa Verbinski, som også ønsket å se Rapture realisert i 3D.

«28 Weeks Later»-regissør Juan Carlos Fresnadillo ble hentet inn som erstatter da Verbinski takket for seg og begynte jobben med andre prosjekter. Fresnadillo sa takk og farvel til «Bioshock»-filmen i fjor.

«Bioshock Infinite» kommer ut til pc, PlayStation 3 og Xbox 360 den 26. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3