(PressFire.no): I går ble et forslag til «Steam Box» - Valves kommende spillmaskin - avduket på CES-messen i Las Vegas. Da var det snakk om et samarbeid mellom spillgigantene og produsenten Xi3.
I dag har teknologinettstedet The Verge slått av en prat med Valve-toppen Gabe Newell, som forklarer akkurat hvordan kursen deres ser ut fremover.
- Vi kommer til å utgi vår egen og selge den selv. Den blir basert på Linux, men du kan installere Windows om du vil, fortalte grunnleggeren av Steam-selskapet.
Det kan altså se ut til at det amerikanske studioet lar maskinprodusenter bygge løsninger basert på deres spesifikasjoner inntil de selv kan starte salget.
Newell har selvsagt en forklaring på hvorfor de inngår samarbeid når de selv sitter med en idé for hvordan en slik maskin bør være.
- Vi ser en kamp mellom åpne og lukkede systemer. Åpne har flere utfordringer som kan tilskitne ting, det er litt som å gjete katter, så vi prøver å ta bitene som gir størst verdi og oppfordre andre til å utføre dem.
Han røper også at de jobber med tre ulike spesifikasjoner på «Steam Box». Den aller enkleste skal være basert på strømmeteknologi og ha enklere maskinvare enn resten.
Mellomnivået skal være det Valve foretrekker - en maskin med egen prosessor og dedikert skjermkort som følger deres krav til maskinvare og kjører på Linux.
- Ikke fordi målet vårt er å kontrollere dem. Det har vært overraskende vanskelig. Vi kan si at folk ikke skal pakke inn et optisk drev, også gjør de det likevel og maskinen blir varmere, større og dyrere.
Derfor skal det også være rom for enda sterkere maskiner bygd av andre leverandører, og det er muligens en slik Xi3 og Valve har begynt å samarbeide om.
Konsollen kommer først og fremst med en tradisjonell håndkontroller, etter hva vi kan forstå, men Valve har også andre planer.
Steam-drifterne eksperimenterer stadig med nye måter å styre spill på. De har sett på både tungemus og Star Trek-aktige armbånd tidligere.
I The Verge-intervjuet sier Newell at de først og fremst er på utkikk etter noe som er «mer presist, mindre forsinka». Det betyr for eksempel at de går bort fra bevegelsesstyring.
- Jeg tror dere kommer til å se at våre håndkontrollere bruker masse biometrisk data, røper han, med en referanse til teknologi som måler kroppens status - for eksempel blodtrykk eller svettenivå.
Steam, selve kjernen i Valves virksomhet, skal også gjennomgå vesentlige forandringer i tiden som kommer. Langtidsplanen er et desto mer brukerpreget system.
- Nå er det én butikk, men vi synes faktisk de burde være mer som brukerskapt innhold. Alle burde kunne lage en. Noen lager lagbutikker, andre lager Sony-butikker, andre lager butikker med de beste spillene, andre med de dårligste spillene.
Han sammenligner det med flerspillerdeltakelse, hvor nestemann gjør opplevelsen din bedre.
- Vi vil finne ut hvordan vi kan hjelpe folk med å gjøre hverandres spillopplevelser enda bedre, fortalte Newell.
Spillgründeren har i det hele tatt god tro på at de kan få innpass i det knallharde markedet dominert av Microsoft, Sony og Nintendo.
- Internett er supersmart. Om du gjør noe kult som faktisk er verdt folks tid, omfavner de det. Om du gjør noe ukult som suger, kan du bruke så mange markedsføringskroner du bare vil. De holder seg unna.
Valves interne «Steam Box» har foreløpig ingen utgivelsesdato.