- Det er langt mer tilfredsstillende å slå vennene dine i fjeset

Vi har sett intense «Anarchy Reigns».

28. februar 2011 16:59

LONDON (Pressfire.no): Platinum Games oppstod i kjølevannet av Clover Studio-oppløsningen - et «dream team» av utviklere med tidligere forbindelser til spillgiganten Capcom. Staben har navnet sitt skrevet på kjente storserier som «Resident Evil» og «Devil May Cry», men også på mindre klassikere som «Okami» og «God Hand».

Platinum Games blir av mange ansett som en arvtager til Clover, og har siden 2009 sluppet en rekke innovative og kritikerroset konsollspill. I dag sitter de med en samlet erfaring som overgår mange i spillindustrien.

Pressfire var nylig i London for å se på det nyeste spillet deres - «Anarchy Reigns». Og samtidig benyttet vi sjansen til å slå av en prat med produsent Atsushi Inaba.

Super Sexy Fist of Fire

 Platinum Games har lenge fundert på å lage et konkurransespill, hvor flere spillere møtes online for å kjempe mot hverandre. Tradisjonelt sett har de ekstravagante prosjektene deres kun vært laget for én spiller – selv «Vanquish», som på mange måter virket inspirert av mer vestlige spilltrender.

- De fleste online-spill i disse dager handler om skytevåpen, forteller Atsushi.

- Som veldig mange andre, elsker vi konkurranse og har hatt mye moro med skytespill. Men vi følte liksom at vi burde gjøre noe helt nytt med det nyeste spillet vårt.

- Når du først kobler deg opp med andre fra hele verden, virker det motstridene at du kun skal forholde deg til dem fra bak dekning og gjennom et kikkertsikte. Vi ønsker å la deg kjempe på langt mer intime arenaer.

Produsenten forteller hvordan drivet bak «Anarchy Reigns» kom fra den generelle mangelen på denne typen spill – spesielt i kontrast med populære online-fenomen som «Call of Duty». Her fant Platinum Games en unnskyldning til å gjøre noe nytt og kreativt.

- Det er langt mer tilfredsstillende å slå venne dine i fjeset på nært hold, smiler Atsushi.

Utenpå minner spillet om et tradisjonelt slåssepill, der du plukker ut en særegen figur og tar dem med ut i en kamparena. Forskjellen i «Anarchy Reigns», er at flere spillere skal kunne konkurrere om tronen på én gang i en rekke åpne nivåer.

- Konseptet er hovedsakelig sentrert rundt figurene du kan spille som, forteller Atsushi.

- «Anarchy Reigns» er satt i en dyster apokalypse, hvor nedslitte omgivelser setter scenen for fantasifulle og storslåtte kampsekvenser.

- Alle figurene har unike egenskaper og utseende og oppfører seg vilt forkskjellig på banen basert på de kybernetiske evnene sine. Noen av dem har beholdt sine menneskelige fremtoninger; andre fremstår som teknologiske monstre.

Atsushi refererte her til den ekstreme kontrasten mellom den grasiøse isdronningen Sasha og Big Bull – en gigantisk metallkledd okse med rakettmotor under føttene og en pervers slegge i hendene.

Up close and personal

 Hittil i år har kun fire av de spillbare figurene i «Anarchy Reigns» blitt avdekket. I London forrige uke avslørte imidlertid Sega og Platinum Games to splitter nye figurer: Mathilda og Black Baron – begge figurer fra det ultravoldelige Wii-spillet «MadWorld».

Produsenten gjorde fortsatt et poeng ut av ikke å sammenligne spillet med noe av det tidligere de hadde gjort – særlig «Bayonetta»:

- I utgangspunktet blir det feil å sammenligne «Anarchy Reigns» med «Bayonetta», påpeker Atsushi.

- Siden dag én har fokuset vært på samspillet mellom flere spillere. I «Bayonetta» handler det om å sette fienden din helt ut av spill ved å lenke sammen kontinuerlige angrep. Det er vanskelig å få til på en rettferdig og god måte når du må forholde deg til flere likeverdige spillere på en gang.

- Kampsystemet i «Anarchy Reigns» er betraktelig enklere å mestre, konkluderer produsenten.

Han understreket likevel at spillet ikke er strippet for dybde av den grunn. Mye av appellen ved kamphandlingene skal gå på tempoet og spontaniteten, hvor du plutselig kan finne på å samarbeide med andre om å bekjempe en motstander eller kan ende opp med å bruke nivået på kreative måter.

Miljøene spiller tilsynelatende en viktig rolle når det kommer til dynamikken - ljetønner, traktorhjul og kjøretøy skal kunne plukkes opp og hives rundt. Enkelte deler av omgivelsene skal også kunne raseres for å danne snarveier og alternative passasjer.

Ikke minst hadde det apokalyptiske miljøet gitt Platinum en unnskyldning til å kaste mutanter inn i nivåene. Disse digre menneskereptilene dukket sporadisk opp av bakken og gikk til angrep på nærmeste person – kun som en ekstra variabel til å skape panikk og usikkerhet.

Split Second Anarchy

 I et av eksemplene vi fikk ble vi servert en ødelagt bydel. Langstrakte gater, falleferdige skyskrapere og ruinerte torg skapte et variert og velkjent miljø som gjorde det mulig å traversere like mye i høyden som i bredden. Vi fikk likevel beskjed om ikke å bli for komfortable:

- Ideen med «Active Time Events» er å ha uforutsigbare elementer i spill som kan ende opp med å snu kamphandlingene på hodet.

- I løpet av sekunder skal omgivelsene kunne endre seg og påvirke balansen, konstaterer Atsushi.

Presentasjonen som fulgte viste frem ATE-systemet i aksjon. Gigantiske flodbølger skylte mot land. Himmelen ble dekket av bombefly og angrepshelikoptre. Sorte hull formet seg og sugde til seg alt som ikke stod boltet fast. Gigantiske sagblader løsnet fra maskineri og løp løpsk.  Og ikke minst kom det angrep fra digre blekkspruter, som du sikkert gjettet. Right!

Den bombastiske og energiske hip hop-aktige bakgrunnsmusikken satte en intens stemning på handlingene, som forøvrig virket like brutal og hektisk som Platinum Games er kjent for.

- Den største utfordringen vår med «Anarchy Reigns» er den tekniske biten rundt kampene, avslører Atsushi.

- I skytespill er det langt større rom for feilmarginer i kalkulasjoner og animasjoner, siden alle sitter langt fra hverandre og skyter. Her skjer ting på nært hold og i små områder. Da er det naturlig nok vanskeligere å slippe unna med samme slingringsmonn.

En annen ting å merke seg er at «Anarchy Reigns» ikke har ignorert koplingene sine til mer klassisk sjangervare som «Soul Calibur».  Spillere skal for eksempel kunne provosere andre til små dueller underveis, eller til og med spille på lag mot bølger av fiendtlige mutanter og soldater.

- Vi kan egentlig ikke si noe særlig mer om noen av modusene i spillet. Da kommer Sega til å drepe oss, ler produsenten avslutningsvis.

«Anarchy Reigns» utvikles til Xbox 360 og PS3 og slippes iløpet av 2011.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3