- Det ser fantastisk lekkert ut!

Vi har sett en ny flik av «Uncharted 3».

19. august 2011 08:49

KÖLN (PressFire.no): Har du sett den ferske GamesCom-demonstrasjonen fra «Uncharted 3: Drake’s Deception», den som ender med at Nathan Drake jakter på et lastefly? Han må blant annet kaste seg inn i en jeep i fart, og ender opp med å klatre opp fra nesehjulet. Og det mens flyet faktisk holder på å ta av.

NB! GamesCom-videoen fra «Uncharted 3» ser du nederst.

Ett av høydepunktene fra GamesCom-messen i Köln, som har vart hele denne uken, er akkurat denne demonstrasjonen som vi først fikk servert på Sonys pressekonferanse. Og cliffhangeren derfra var riktig så effektiv: Demoen sluttet tross alt mens Nate hang noen hundre meter fra lasteluka på dette flyet, etter først å ha fått skikkelig grisebank.

Før det var det tonnevis av action, samt et veldig rørende øyeblikk da Nathan og Elena tar en slags avskjed før han legger ut på et oppdrag der han har alle odds mot seg. Mye på grunn av pen motion capture-arbeid, og stemmeskuespill som klarer å formidle noe ektefølt - av den typen du alt for sjelden opplever i et spill.

Det er nesten slik at man umiddelbart fikk lyst til å vite hva som skjer i minuttene som følger etter å ha sett alt dette…

Og det var nettopp det PressFire fikk sjansen til, da utvikleren bak «Uncharted 3: Drake’s Deception» inviterte til en lukket demonstrasjon for presse. Passende nok dandert med duften av røkelse i luften og arabiskinspirert pryd på veggene.

Først litt action om bord på et cruiseskip

Men før vi får se mer flyaction, ville Arne Meyer fra Naughty Dog gjerne spille gjennom den samme delen av «Uncharted 3» som ble vist under E3-messen i Los Angeles i sommer. For å vise oss at det ikke var noe juks, tull eller fanteri forbundet med denne sekvensen.

Det er cruiseskipscenen vi snakker om, den som lar Nathan teste balanseevnen og treffsikkerheten, mens vannet etter hvert fosser inn og gjør ting mer utfordrende.

Opplevelsen av å se dette «Uncharted 3»-partiet er enda bedre når man sitter halvannen meter unna skjermene, i stedet for å bivåne det hele fra salen i det digre stadionet som Sony hadde sin E3-brief i Los Angeles. Det gir oss også sjansen til å studere detaljene i langt større grad.

Flaskene og propantanker som ruller over gulvet, bestemt av skipets krenkninger. Vanneffektene, som er uten sidestykke. Når Nathan finner det for godt å ta fram tyngre skyts mens han prøver å bevege seg gjennom et skip ute av kontroll, er det håndgranater han tyr til.

Det fører til at det flerres et hull i skroget og vannet strømmer inn. Det ser bare helt fantastisk lekkert ut!

NB! Denne demonstrasjonen, som først ble vist på E3-messen i Los Angeles i juni, kan du selv se her.

Tilbake i ørkenen

Men så var det over til det som var den ferske godbiten: Nemlig å finne ut hvordan Nathan kommer seg velberget fra et fly uten dressur, og med vår helt hengende og flagre mens han klamrer seg til deler av lasten om bord.

Det første som skjer er at mer av lasten som fortsatt befinner seg på flyet kommer flyvende, og holder på å treffe Drake. Sammen med en skurk eller to, som også får en luftetur og sneier vår mann.

Noen stiller seg også til i selve flyet og skyter, mens Nate forsøker å komme seg på flyet igjen før festet ryker. Sekvensen kan minne om en miks av det fantastiske togbrettet fra «Uncharted 2», og introen til samme spill - der han starter med å klatre opp et togsett som henger fra en skrent, etter å ha kommet til seg selv – forslått og uten særlig formening rundt hva som egentlig har skjedd.

Nå er Nate tilbake på flyet igjen, men problemene er langt fra over. Mens lasten forsetter å forskyte seg, og mange flere bad guys åpner ild, er det en blanding av å bruke deler av lasten som skjold, samtidig som du trenger å komme deg lengre frem i flyet, som er resepten. For det virker åpenbart allerede her at nettopp det kan være en smart plan.

Og selvsagt begynner det også å brenne, mens du i en kombinasjon av å skyte, finne cover og forflytte deg trodde du hadde mer enn nok å tenke på. En alarm lyder nå om bord på flyet. Skytingen fortsetter – og plutselig flerres et digert hull i siden som sørger for å få gjenværende last (og banditter) til å forsvinne temmelig kjapt. Nate henger seg imidlertid fast, så godt han kan, for å motstå dragsuget.

Og det er her, som en elegant måte å knytte trådene sammen på om vi snakker trailere vi så langt har fått servert fra «Uncharted 3: Drake’s Deception», at to pluss to virkelig blir fire.

Flyet begynner å løsne fra hverandre, det stykkes opp i biter mens det åpenbart er på vei inn for en kræsjlanding – og når himmelen plutselig blir erstattet av ørken, sand og varme omgivelser sett fra innsiden av dette flyet, skjønner vi at vi er tilbake til start. Til start, og den aller første traileren som ble sluppet fra dette spillet. Drake styrter sammen med restene av flyet, og skal snart befinne seg vandrende rundt i en ugjestmild ørken i Midt-Østen.


Resten er, som det heter, historie. En historie som fortsetter på PlayStation 3 den 2. november.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3