«Dragon Age: Inquisition» blir penest på én av konsollene

– Har makset ut spillets potensial.

13. oktober 2014 13:50

(PressFire.no): Det begynner å bli en lang rekke – spillene til de nye konsollene som har bedre ytelse eller oppløsning på PlayStation 4.

Dette var vanlig rundt lanseringen av de nye maskinene fra Sony og Microsoft i fjor høst.

Etter en endring i Kinect-strategien, der Microsoft hevdet å ha frigjort flere Xbox One-konsollressurser øremerket til spillene som ikke bruker denne sensoren, trodde nok mange forskjellene skulle minke litt.

Men fenomenet ser ut til å vende tilbake.

Holder ikke igjen

BioWare og EAs forestående «Dragon Age: Inquisition» blir penest på PlayStation 4, skal vi stole på rene tall.

BioWare har nylig gått ut på Twitter med budskapet:

– Bekreftet: «Dragon Age Inquistion»-oppløsninga er 1080p på PlayStation 4, og 900p på Xbox One.

Vi har makset ut det nåværende potensialet på hver plattform, opplyser spillskaperne.

Jekker ned «Unity»-kvaliteten?

I motsetning til i «Assassin’s Creed: Unity», er tydeligvis ikke «Dragon Age»-folka redde for å tråkke gassen i bånn.

I «Unity»s tilfelle het det først at det franske spillselskapet skal ha valgt å lage spillet i 900p på både Xbox One og PS4 «for å unngå debatt». Det ble spekulert i at Ubisoft dermed har jekket ned kvaliteten på PlayStation 4.

Ubisoft rykket senere ut og forsøkte å avkrefte dette. De har også sagt at det ikke er tatt en endelig beslutning i denne saken.

Jeg valgte bare feil ord, sa «Unity»-produsent Vincent Pontbriand, mannen som kom med den omstridte uttalelsen.

Det er jeg lei meg for, sa han i et Ubisoft-blogginnlegg i forrige uke.

– 

Mer kraft til Xbox One

Starten på en ny konsollæra var preget av store forskjeller mellom PS4 og Xbox One. Kanskje bare flisespikkerier forbeholdt grafikknerder, tenker du?

Det virket tydelig at Microsoft ikke ønsket denne typen publisitet rundt sin ferske Xbox One-konsoll.

Fra juni endret Microsoft strategi, og selger nå Xbox One uten Kinect. Før dette var en del av maskinressursene reservert Kinect til enhver tid.

Målet med dette var sannsynligvis å tilby Xbox One til lavere pris, men det var også en bonus gjennom å disponere ressursene annerledes.

Microsofts Yusuf Mehdi fortalte Polygon at Kinect-endringen også skal frigjøre mer kraft til selve spillene på Xbox One.

Lista over spill (blant annet denne, fra IGN) lansert til både PS4 og Xbox One, og som setter førstnevnte i tet når det gjelder oppløsning og/eller antallet bilder per sekund, begynner å bli omfattende.

«Dragon Age: Inquisition», ute 20. november, føyer seg inn på denne.

Rollespillet kommer også ut til PlayStation 3 og Xbox 360, i tillegg til pc. Detaljene rundt oppløsning og bilder i sekundet, er foreløpig ikke kjent.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3