Afp/Scanpix).
Våre inntrykk etter å ha sett pressekonferansene til de to rivalene, Microsoft og Sony, på E3.
LOS ANGELES (PressFire.no): «Halo 5», «Forza 6», «Gears 4», «Fable: Legends» og «Rise of the Tomb Raider».
Spill som ser både flotte og solide ut, men det er vel ikke å dra det langt å kalle litt kleint når Xbox-sjefen Phil Spencer under årets pressekonferanse i anledning E3, forteller at det er viktig for dem å investere i nye merkevarer.
For det blir litt vel hjemmekoselig når Spencer skal selge oss framtiden hos Xbox One gjennom etablerte serier med bedre lyd, grafikk og fysikk.
Se vår rapport fra Microsofts E3-pressekonferanse (saken fortsetter under videoen):
(Lucy Nicholson, Reuters/Scanpix).
(Lucy Nicholson, Reuters/Scanpix).
Baklengs inn i fremtiden?
Bare at et av de største øyeblikkene under pressekonferansen kommer når Microsoft kunngjør at Xbox One blir i stand til å spille Xbox 360-spill, sier vel sitt.
Poenget deres står imidlertid stødig når de sier at «her i Microsoft har vi ikke tenkt til å ta betalt for spill du allerede har kjøpt», med et klart stikk til PlayStation Now-tjenesten.
Men tross velkomne nyheter for bibliotekene til spillerne, er det noe med alle oppfølgerne som gjør at det hele føles litt som fjorårets pressekonferanse.
Eller året før den igjen.
Det hjelper heller ikke at demonstrasjonen av det foreløpig Xbox-eksklusive «Rise of the Tomb Raider» var så lite spill at selv David Cage sannsynligvis tenkte at «dette ble for meget» – eller «petite», som er det egentlige problemet.
-pappaens nye.
Endelig får Rare lage
Heldigvis er det noen lyspunkt. Den japanske spillutviklerlegenden Keji Inafune har slått seg sammen med «Metroid: Prime»-folk for å lage «Recore» – et spill vi dessverre ikke fikk se så mye av, men som ble avslørt av en flott, konseptuell trailer.
Naturligvis er det også en glede å se at legendariske Rare får lov til å lage noe utenom flåsete Kinect-spill. Piratspillet «Sea of Thieves» virket spennende, og kryptisk i form.
Microsoft kunne slå seg på brystet med fire indie-spill, i en seksjon satt av spesielt for dette formålet. For Xbox trenger flere slike nyskapende, dristige titler. Der har Sony vært flinkere den siste tida.
(Foto: Damian Dovarganes, Ap/Scanpix).
Både AR og VR
De kunne også melde ankomsten av virtuell virkelighet til Windows 10, med et samarbeid med Valve og HTC Vive. Som om noen vurderte tanken om at Valve sitt system ikke kom til å kjøre på Windows 10.
I tillegg kom meldingen om at du kan strømme Xbox One-spill til en Windows 10-maskin og så videre til Oculus Rift-brillene. Som en slags virtuell tv inne i brillene, noe som har svært lite med virtuell virkelighet å gjøre.
Det viktigste var nok å kunne si Windows 10, Xbox One og Oculus Rift i samme setning.
Microsofts stolteste øyeblikk kom med en demonstrasjon av deres utvidet virkelighet – eller såkalte augmented reality-briller, kalt HoloLens – sammen med «Minecraft».
Sony. (Foto: Matt Sayles, Ap/Scanpix).
Det var lett å la seg imponere av hvordan to spillere kunne skape et spillunivers sammen i løse luften.
Dessverre er det vanskelig for publikum selv å forstå opplevelsen med brillene, siden det man får se gjenskapes av at avansert kamera med samme teknologi på scenen.
Min tolkning er uansett at de kanskje mest spennende innovasjonene fra Microsoft vil skje i Windows 10. HoloLens fungerer nemlig ikke direkte med Xbox One.
(Foto: Michael Nelson, Epa/Scanpix).
The Last Guardian
Hos Sony, noen timer senere denne E3-mandagen, kom følelsen av å få spill med annerledes opplevelser.
Til alles store overraskelse åpnet de ballet med å vekke til live den seks år gamle legenden «The Last Guardian», til stor glede hos publikum.
Deretter fikk «Killzone»-utviklerne anledningen til å ta farvel med sin gamle serie for å introdusere «Horizon», unektelig et fjongt spill.
Se vår rapport fra Sonys E3-brief (saken fortstter under videoen):
en «Killzone»-pause.
(Foto: Christian Petersen, Afp/Scanpix).
Drømmer og kreativitet
Det var lett å la seg imponere over Guerilla Games' nye, selv om detaljene rundt «Horizon» var helt fraværende.
Men det var imidlertid aldri så kryptisk som «Little Big Planet»-folka i Media Molecules sitt nye prosjekt, «Dreams».
Et spill som angivelig er inspirert av drømmetilstander og kreativitet.
Vi ble ikke klokere på det noe abstrakte konseptet, men nysgjerrigheten ble pirret. Kreasjonene så i det minste utrolig vakre ut.
(Foto: Christian Petersen, Afp/Scanpix).
Snapper opp Call of Duty-avtale
Med en ny demonstrasjon av det hyperambisiøse romspillet «No Man's Sky» og virtuell virkelighet i Project Morpheus, kom følelsen av at Sony på generell basis har flere «nye opplevelser» enn konkurrenten.
Og når de da kunne avsløre en fullstendig nyutviklet versjon av «Final Fantasy VII», som kommer først til PlayStation 4 og Yu Suzuki starter folkefinansiering for «Shenmue 3», var stemningen i taket.
Sony fikk også anledningen til å melde at «Call of Duty», etter mange år hos Xbox, har byttet lag til PlayStation.
Uinteressant for undertegnede, men det vil ha stor markedseffekt. «Call of Duty» selger nemlig konsoller.
Stikkord om Sony: Nye opplevelser
Den ble ikke mindre jubel da «Uncharted 4» fikk æren av å runde av konferansen med en heseblesende tur ned et fjell i en firhjuling – akkompagnert av frekke sitater og teknisk briljanse.
Sonys konferanse ga en følelse av en framoverlent satsing – ikke bare i spill som imponerte teknisk, men også i helt nye opplevelser.
Microsoft virker fremdeles å jobbe intenst for å sikre at gamle fans ikke rømmer.
FOTO/hovedbilde: Casey Rodgers, Ap/Scanpix.