(PressFire.no): I forrige uke begynte flere spillsider å melde at såkalt share play – fjern- og delespilling mellom to PlayStation 4-konsoller, der den ene ikke trenger å eie spillet selv – hadde mistet en av attraksjonene.
EA har fjernet share play-støtten fra «FIFA 15», meldte blant andre Gamespot.
Men dette stemmer ikke.
Electronic Arts har ingen planer om å droppe denne funksjonen. I en uttalelse PressFire har mottatt, sier EA at det har vært vansker med share play rundt oppgraderingen av programvare til PS4-konsollen.
–Share play ble introdusert i forrige måned gjennom den seneste store oppdateringen til PlayStation 4.
Denne delespillingfunksjonen fremsto med noen tekniske begrensninger i vår første test – spesielt med spill som «Driveclub» og «Towerfall: Ascension», der forsinkelser ikke tolereres uten å forsure opplevelsen kraftig og gjøre den urettferdig for den ene parten, personen som strømmespiller.
Et av spillene vi syns fløt aller best, uten store nedgraderinger, var «FIFA 15». Dette spillet ble også brukt av Sony selv i markedsføringen av share play.
En EA-talsperson sier til PressFire at enkelte problemer i kjølvannet av 2.02-oppdateringen har rammet noen spill i share play, men at disse vanskene nå skal være løst.
Det er noen storspill som har lagt inn en sperre mot share play. «Call of Duty: Advanced Warfare» støtter eksempelvis ikke denne PS4-måten å spille på.
Activision opplyste at de ikke fikk tid på seg til å teste før slippet av det ferske krigsspillet, men sier de skal evaluere nærmere og vil vurdere om share play-støtte skal bakes inn senere.
«Thief», «Tomb Raider», «Wolfenstein: The New Order» og «Minecraft» er eksempler på titler som har lagt inn slike begrensninger, ifølge en liste Gamespot har satt sammen.
Det er opp til hver enkelt tredjepartsutgiver om de ønsker å støtte share play, eller velge å fjerne dette, har Sony understreket nylig.
Det er en litt annen ordlyd enn Gamespot videreformidlet i forkant av introduksjonen av share play. Da fortalte en Sony-representant at «alle PS4-spill vil støtte share play», og at utgivere ikke kan velge bort denne funksjonaliteten.
Det blir bare spekulasjoner hva som er tanken bak slike begrensninger. Noen utgivere mener trolig share play på sikt kan skade spillsalget. Å kunne snyltespille eksempelvis «Call of Duty», uten å eie spillet selv, er åpenbart en trussel for forretningsmodellene.
Andre kan igjen spekulere i en form for kompensasjon fra Sony for å gjøre spillene sine tilgjengelig med share play.
En tredje forklaring kan være at utgivere ikke vil at folk skal prøvespille med en dupp i ytelse og/eller grafikk.