Ryktene om et oppkjøp dukket opp for noen uker siden. PopCap Games, som står bak suksesser som «Plants vs. Zombies», «Bejeweled» og «Peggle», kunne bli solgt. Og blant de potensielle kjøperne var EA en av favorittene til å stikke av med selskapet som ifølge Forbes tjente $100 millioner i 2010.
Nå har Electronic Arts bekreftet oppkjøpet. Man må ut med til sammen $750 millioner (i overkant av 4,1 milliarder kroner), og EA-sjef John Riccitiello er strålende fornøyd:
- EA og PopCap er en fengslende kombinasjon. PopCap har vist sterk vekst både innenfor det sosiale- og casualmarkedet. EAs verdensomspennende studio- og utviklernettverk, vil hjelpe PopCap til raskt å utvide forretningsområdet til flere digitale enheter, flere land og flere kanaler, sier Riccitiello i en pressemelding.
Han understreker at PopCaps kreativitet skal få flomme, og at EA kan være behjelpelig med lokaliseringen – og dermed la «skaperne få lov å skape».
I praksis vil noe av det første som skjer etter oppkjøpet være at noen av de største PopCap-titlene vil komme ut til «ytterligere plattformer og nye markeder».
Det kan også innebære at det neppe tar lang tid før PopCap-spill er tungt representert i EAs nye digitalspillplattform Origin, som ble lansert i juni.
VG247 skriver at EAs investorer like etter at oppkjøpet ble annonsert ville ha svar på hva slags spill og produkter som er planlagt, fra PopCap. Men EA ville ikke svare konkret på dette, «av konkurransemessige grunner».
Electronic Arts-ansatte fikk et memo etter nattens oppkjøp, som nå er offentliggjort, der Riccitiello blant annet avslører at det var flere interesserte parter – men at valget falt på EA til slutt. Grunnen? «Respekt for spill, og folkene som lager dem», skriver Riccitiello.
- Noen selskaper er tuftet på én suksess, mens PopCap har fått lynet til å slå ned igjen og igjen.
Det understrekes fra begge parter at målet med oppkjøpet er å få større nedslagsfelt, og kunne konvertere et spill til flere plattformer – raskere.
- Vi kan nå jobbe med et team hos EA for å raskere kunne porte, og gjøre det mer effektivt, sier PopCaps Garth Chouteau til Kotaku.
Høsten 2009 bladde EA opp og kjøpte Playfish, et selskap med røtter i Tromsø som har spesialisert seg på Facebook-spill. Fokuset mot sosiale- og mobile spillplattformer har økt de seneste årene og ser ikke ut til å bli en mindre viktig prioritet for Electronic Arts i tiden som kommer.