(PressFire.no): «FIFA» og «Battlefield» fortsetter å imponere, og er utvilsomt de store melkekuene for Electronic Arts.
De har i forbindelse med presentasjonen av regnskapstallene for siste del av fjoråret avslørt hvor mye de tjener på disse to seriene.
«FIFA 13», med Messi som forsidepryd, hadde ved utgangen av 2012 solgt 12 millioner eksemplarer. Det er ifølge Eurogamer en økning på 23 prosent sammenlignet med «FIFA 12»-salget året før.
IGN skriver at «FIFA 13» i tillegg har generert over 100 millioner dollar fra digitalt tilleggssalg.
Nesten tre millioner «Battlefield 3»-eiere har forpliktet seg til et Battlefield Premium-medlemsskap – som betyr over 100 millioner dollar for EA.
- EA hadde seks av de tjue topptitlene på det vestlige markedet i 2012 – sammenlignet med fire i 2011, fortalte Peter Moore til investorene.
- EA var i tillegg nummer en-utgiveren på iOS-plattformen på verdensbasis i fjor, sa Moore ifølge IGN.
Mobilspillmarkedet har blitt viktigere for tradisjonsrike utgivere som EA.
Moore kunne avsløre at deres «The Simpsons: Tapped Out» var det mest innbringende spillet fra App Store de tre siste månedene av fjoråret. Dette spillet omsatte for 23 millioner og klargjøres nå for debut på Android-plattformen.
Fjoråret var ikke bare et glansbilde for EA. Det tredje finansåret for selskapet (siste kvartal av 2012-kalenderen) betydde en nettoinntekt på 922 millioner dollar – 133 millioner dollar svakere enn samme periode året før.
EA forklarte dette med at «Medal of Honor: Warfighter» har skuffet salgsmessig. Dette skytespillet ble en av de store syndebukkene da regnskapet ble presentert.
John Riccitiello, toppsjefen i EA, uttrykte samtidig at han og resten av selskapet gleder seg til neste konsollgenerasjon – og gjentok at Electronic Arts investerer i det han omtaler som «Gen 4».
I fjor avslørte Riccitiello at EA investerer 464 millioner kroner i teknologi myntet på nye maskiner fra blant annet Sony og Microsoft.