Først var det Xbox 360-eiere som fikk prøve «Crysis 2», men utvikleren begynte for noen uker siden å friste med at også de andre plattformene ville få en prøvesmak på det futuristiske skytespillet som lanseres i neste uke. En ny demo ble lagt ut til PC og Xbox 360 den 1. mars.
Kanskje avgjørelsen om å gå bredt med en offisiell demo ble motivert av at spillet lekket på nett i midten av februar?
Onsdag ble PlayStation Store oppdatert med «Crysis 2»-demoen. Det er multiplayerdelen som er representert i denne smakebiten – akkurat som den var da Xbox 360 fikk den første demoen i januar. Men rapportene om feil og problemer med serverne i forbindelse med PS3-demoen, har ført til at utgiveren Electronic Arts nå har bestemt seg for å ta demoen bort fra PlayStation Store.
Det er rett og slett for dårlig reklame å ha en problematisk demo av et lanseringsaktuelt spill liggende ute, virker det som EA nå har erkjent.
- Selv om mange spillere har hatt en flott opplevelse med demoen, er vi klare over at andre har opplevd problemer med oppkoblingen til serverne, står det i en kunngjøring EA la ut på sine nettsider i går kveld.
- Vi har identifisert problemet og har besluttet å stenge demoen i løpet av de neste 24 timene for å sørge for at alt er fikset når spillet lanseres neste uke. Vår prioritet er å sørge for at sluttproduktet er feilfritt på lansering, skriver EA.
NB! Har du testet «Crysis 2»-demoen på PS3 og opplevd problemer? Bruk gjerne kommentarfeltet vårt om du opplevde noe som er verdt å dele.
Dette har startet debatt, selvsagt. For nylig var Crytek, som lager «Crysis 2», ute og tilbakeviste påstander om at det er ytelsesmessige forskjeller på de ulike konsollversjonene. PlayStation 3-utgaven kjører på lavere resolusjon og har dessuten problemer med screen tearing og bildeoppdatering, påstår blant annet Eurogamer.
Sjefsprodusenten for spillet, Nathan Camarillo, benektet disse meldingene på det sterkeste i et intervju publisert på PlayStation-bloggen for et par dager siden.
- Sett PS3- og Xbox 360-versjonene ved siden av hverandre – jeg vil utfordre hvem som helst til å prøve å finne forskjeller av betydning. Jeg ser ingen i det hele tatt, sier Camarillo.
PressFire.no var i London i slutten av januar for å se nærmere på «Crysis 2», og vi fikk en prat med Nathan Camarillo samtidig. Camarillo var riktig så selvsikker i forkant av at Crytek snart lanserer oppfølgeren til «Crysis», spillet som kun ble utgitt til PC i 2007.
- Hvordan skal «Crysis 2» klare å skille seg ut blant kobbelet av skytespill som lanseres i år, spurte vi.
- Dette høres kanskje banalt ut, men det handler egentlig om å gjøre ting så bra som overhodet mulig – og unngå tabber. Det jeg sier nå kan få meg til å fremstå som en fullstendig idiot, men det er sant.
- Det er en stor forskjell på skytespillene som bare huskes i tre måneder, og dem som klarer å bli forbundet med den plattformen eller konsollgenerasjonen de ble sluppet på. Som blir husket i fem år. Og for å oppnå noe slikt, er man avhengig av at spillet scorer 90 prosent eller bedre. Spill som ikke lykkes med det, var kanskje morsomme å spille og huskes i noen måneder, men så forsvinner de på en måte fra bevisstheten.
- For å få til noe slikt må man ha noe innovasjon i spillet, og lykkes med alt annet. Det høres enkelt ut, men det er egentlig ikke mer komplisert enn det. Ingen utviklere setter seg som mål å lage et middels bra eller dårlig spill. Men ulike faktorer i utviklingssyklusen kan føre til at spillet ikke blir så bra som man først trodde, fortalte «Crysis 2»-produsenten til PressFire.
«Crysis 2» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 den 24. mars.