(PressFire.no): Like før lanseringen av «Football Manager 2012» tidligere i år, ble det kjent at SEGA innførte en spesiell form for antipiratkopieringsløsning.
Denne krever at du er koblet til Steam, etter først å ha lastet ned denne klienten, for å aktivere spillet online. Det gjelder også om du har kjøpt en fysisk kopi av managerspillet fra en butikk.
Tusenvis av «FM»-fans raste, og bombarderte det offisielle SEGA-forumet – også PressFires – etter det ble forklart at dette er et tiltak for å prøve å få bukt med piratkopieringen, som for «Football Manager»-serien har vært et stort problem.
PressFire snakket nylig med Miles Jacobson i forbindelse med at spillet snart kommer ut til iOS, og da døpt «FM Handheld 2012».
Han fortalte oss at de nye antipirattiltakene ga stor effekt, og at bonusen til slutt kommer spillerne selv til gode.
- Vanligvis har det pleid å ligge en piratversjon av spillet på nett fem dager før den offisielle lanseringen. I år tok det ti dager etter release før det samme skjedde.
SI Games klarte altså å «forsinke» piratene med omtrent to uker. Jacobson forteller at salget i denne perioden åpenbart økte betraktelig sammenlignet med lanseringen av «FM 2011» - med et tosifret prosenttall, sier han.
Dette vil få positive konsekvenser for «FM»-serien videre:
- Akkurat nå er vi i en fase der vi skal ansette seks til ti nye programmere for å kunne ruste opp vår teknologi og implementere mer nytt til neste års spill, forteller Jacobson til PressFire.
Det representerer en økning i arbeidsstokken på mellom 9 og 15 prosent. Sports Interactive har i dag 66 fulltidsansatte, ifølge hjemmesidene til dette britiske spillstudioet.
- Vi investerer altså overskuddet til å lage et enda bedre «Football Manager», og dette er noe som vil komme «FM» til gode på alle plattformer som spillet kommer ut til.
- Så hvis det sitter noen spillutviklere der ute og vil ha en jobb før jul, ta kontakt, sier Miles Jacobson.
NB! Vi kommer veldig snart tilbake med et lengre intervju, der fokuset er på «Football Manager Handheld 2012». Spillet lanseres til iOS (iPhone og iPad) torsdag 8. desember.