SAN FRANCISCO (PressFire.no): Twisted Pixel, folka bak «The Maw» (2009), «’Splosion Man» (2009) og nå sist «Comic Jumper» (2010), var på plass under X11-eventet til Microsoft. Disse spillutviklerne hadde knapt rukket å annonsere at de jobber med en tittel til Kinect-sensoren før de sto der og demonstrerte dette spillet, «The Gunstringer».
Det blir enda en gang en Xbox 360-eksklusiv affære, som mest sannsynlig blir ferdig «i løpet av våren», fortalte Jay Stuckwisch til PressFire.no rett etter at vi hadde spilt oss gjennom smakebiten som var med til San Francisco.
Og igjen vil Twisted Pixel slippe spillet digitalt gjennom Xbox LIVE Marketplace i stedet for å lage en fullpristittel. Det var noen slike spill som ble demonstrert under X11-dagene, for det er tydelig at Microsoft nå har planlagt en etappe to med Kinect-titler. Og muligens med et litt annet fokus? Kanskje også med en liten dose galskap og mer lekenhet? Det kan jo passe bra, nå som utviklere har blitt bedre kjent med teknologien.
Ved Kinect-lanseringen i fjor høst kom først spillene som skal appellere til hele familien, og vel så det. Selvsagt fikk vi også de visne Wii-kopiene. Samt et par dusin danse- og treningsspill like i kjølvannet. Nå er sannsynligvis flere spill som «The Gunstringer» på trappene. Både nedlastbare titler og fullprisspill som har hatt tid til å dyrke frem et konsept som er morsommere enn idéen av å simulere bordtennis ved hjelp av håndflaten.
Det hjelper også Microsoft at kredible 360-utviklere nå tydeligvis har fått godfot i selskap med Kinect. For Jay Stuckwisch forteller at det på mange måter var Kinect som forløste en idé som disse utviklerne hadde hatt liggende i skuffen en stund. Idéen ble «The Gunstringer».
«The Gunstringer» er umiskjennelig Twisted Pixel. Samtidig som dette også representerer noe nytt for denne gjengen. Spillet starter med at vi følger en dame inn i et teater. Hun presenteres mens hun hilser på dørvakta og beveger seg inn i lokalet. Dette er film, ikke spillgrafikk. Det er greit å få frem nå.
For selvsagt er det masse ekte film stappet inn i dette spillet – akkurat som i «Comic Jumper» eller den spesielle finalen fra «’Splosion Man», som du helt sikkert husker hvis du gjorde deg ferdig med det fantastiske plattformspillet som kom ut sommeren 2009. Tilbake til «The Gunstringer»-introen: Publikum sitter spent i salen, og bak scenen ser vi denne marionettedukka som er hovedpersonen i spillet. Vi ser fortsatt dette som en film – og jaggu dukker ikke utviklerne selv opp bak scenen, idét forberedelsene til et spesielt/sykt dukkeshow er i gang. Twisted Pixel-gutta hekter dukka, som er en blanding av en cowboy og et skjelett, ned fra veggknaggen og ender til slutt på scenegulvet.
En bøtte med sand, minikaktuser og vår venn i hovedrollen, veltes ut over parketten - og dukken våkner til liv. Denne gang i spillformat, ikke film. Du løfter venstre hånd, som om du styrer en marionettedukke i virkeligheten, og eventyret kan starte. En temmelig kul idé for hvordan du starter et Kinect-eventyr.
Du får en rolig introduksjon i forhold til hvordan du skal spille med Kinect og hvordan dukken skal styres. Venstre hånd beveger trådene. Dermed også selve dukka. Høyre hånd bruker du for å trekke revolveren. Og det tar ikke mange minuttene før du kjenner kruttrøyken rive i nesa.
Det er ikke vanskelig å spille «The Gunstringer». Det hele er veldig basert på at du formelig kjenner et dytt i ryggen der du styrer forbi rullende kampesteiner, du sikter og fyrer av en serie med skudd etterpå med høyre hånd – og innimellom får du små drypp av Twisted Pixels særegenheter – men hele opplevelsen er altså basert på at du skal føle at du er i flytsonen.
- Dere klarte ikke å holde dere unna, og er nok en gang med i deres eget spill akkurat som i «Comic Jumper»?
- Vi liker jo å vise oss frem, smiler Jay Stuckwisch.
Han forteller litt om arbeidssituasjonen deres for tiden, for ikke bare skal «The Gunstringer» bli ferdig i år. Dette studioet har også en oppfølger på gang til «’Splosion Man», kalt «Ms ’Splosion Man». Sistnevnte er ventet først til høsten - og blir nok veldig 360-eksklusiv.
- Har dere flere prosjekter på gang, eller er kapasiteten deres nå sprengt?
- Disse to spillene må bli ferdige før vi i det hele tatt tenker på noe annet. Vi har utvidet gradvis og vokser som studio for tiden, men dette er første gang vi utvikler to spill parallelt. Det får holde, sier Stuckwisch.
Tilbake i det Ville Vesten. For det interessante er jo hvordan dette spillet føles i praksis, når du står med hendene ut fra kroppen og skal manøvrere en villstyring av en dukke, plaffe ned fugler, kjeltringer og utløse dynamittladninger. Akkurat som i «Comic Jumper» kan du påkalle hjelp fra Twisted Pixel-gjengen. Når du har kommet et stykke ut i spillet, låser du opp nettopp dette hjelpemiddelet. En gigantisk spillutviklerneve åpenbarer seg på skjermen - om du trenger den slags - og denne feier alle fiendene av banen mens støvet står opp fra bakken.
Det er altså små tegn på elementer vi kjenner fra disse utviklerne fra før pakket inn her, noe av det er resirkulert, føles det som, andre deler er tonet ned. Dette er ikke like outrert som for eksempel i «Comic Jumper».
Men Jay Stuckwisch beroliger oss når vi spør om galskapen og humoren nå har forduftet helt i forsøket på å appellere til massene.
- «The Gunstringer» er kanskje ikke like ekstremt som noen av de tidligere spillene våre, men jeg kan forsikre deg om at du finner spor av den slags. Spesielt om du lytter til dialogen og legger merke til noen av detaljene i spillet.
Han forsikrer også at Twisted Pixel igjen har lagt igjen spor, små nikk og referanser fra sine andre spill, i «The Gunstringer». Også dette har etter hvert blitt et varemerke fra denne kanten. En detalj vi la merke til under spillingen vår, ser man i en tekstplakat som er basert på en liksomanmeldelse fra Screened.coms Alex Navarro, fyren med lang erfaring som spilljournalist fra blant annet GameSpot. En tulletekst basert på dette marionetteshowet er forlystende lesning, med overdrevne sitater slengt sammen i en salig suppe.
Mellom hvert nivå får du igjen møte publikum i salen, mens de sitter der og kliner, spiser popcorn, drikker brus og gjør alt det andre som er vanlig.
Det tok noen minutter å få dreisen på pistolskytingen, da. Den armen du bruker for å bevege dukken går egentlig på autopilot. Konseptet er intuitivt nok, og du får som nevnt hele veien et dytt i ryggen som gjør at du aldri risikerer å stå fast. Skyteopplevelsen kan utspille seg på følgende måte: The Gunstringer, som også er navnet på hovedpersonen i spillet, dukker i sikkerhet uten at du trenger å løfte en finger. Du får beskjed om å lene deg til sidene for å plukke ned fiendene. Du løfter høyrehånda til hoftehøyde og sikter.
Etter å ha markert målene med én bevegelse, drar du hånda til deg som om du fyrer av en pistol med kraftig rekyl. Deretter smeller det. Alle målene du klarte å markere blir skutt på samtidig som du rykker albuen din opp - og skyter.
«The Gunstringer» er helt klart det mest kommersielle, brede og familievennlige spillet fra Twisted Pixel siden starten for dette studioet i 2006. De bruker Kinect-sensoren i et spill som ikke krever millimeterpresisjon, men som er ment å inkludere.
Dette, sammen med et par andre spill som ble vist under X11, markerer en slags bølge nummer to av Kinect-titler: Spill som er mer lekne, der også noen av dem kan lage originale konsepter som kler Xbox 360-sensoren. Utviklerne av «The Gunstringer» understreker at dette skal kunne nytes fra et sittende sofaperspektiv, uten at du trenger å stå foran TV-en for å gjøre Kinect-sensoren glad.
NB! PressFire kommer tilbake med mer stoff om spillene som ble vist under X11-arrangementet i San Francisco. Og snart starter GDC i samme by. Vi er selvsagt på plass.
«The Gunstringer» lanseres eksklusivt til Xbox 360, med støtte for Kinect-sensoren en gang i løpet av våren. Spillet blir tilgjengelig gjennom LIVE Marketplace – og det kan bety at du neppe må betale mer enn en hundrelapp.