(PressFire.no): I dag slippes endelig det fjerde hovedspillet i «Halo»-serien, men for noen er det på mange måter det første spillet.
Da tenker vi spesielt på utviklerne i det nystartede Microsoft-studioet 343 Industries, som ble startet for å håndtere alt som har med Master Chief å gjøre. «Halo 4» er deres første spill.
Nå har anmeldelsene begynt å tikke inn og det er ikke alle som er veldig imponert. Vår anmelder følte han hadde spilt det før og at det er for trygt.
En av produsentene på spillet, Kiki Wolfkill, forteller på telefon fra over dammen at det å lage «Halo»-spill er en balansegang hvor det er vanskelig å vinne alle på første forsøk.
- Vi forstod tidlig at det ville være vanskelig å tilfredsstille alle. På ene siden har man en forpliktelse til å levere en velkjent «Halo»-opplevelse, men på den andre siden skal man også tilføre noe nytt.
- Til slutt er det viktigste at det føles som et godt spill, sier hun og påpeker også at det finnes fans som mener de har forandret for mye i det nye spillet.
Wolfkill sier at man under utviklingen kan miste en slags objektivitet når det kommer til hvordan et spill kan bli oppfattet når det til slutt havner i butikkene.
343 Industries overtok alt innen «Halo» fra Bungie, men valgte å bygge om spillmotoren.
Det kan man ifølge vår anmelder se – han rapporterer at spillet er utrolig flott.
Men selv om vi snakker om «Halo 4» er det også snakk om det første spillet i en ny trilogi, og det nye studioet har allerede tenkt på de store linjene i de kommende spillene.
- Historien for fremtidige «Halo»-spill er allerede lagt, forklarer Kiki Wolfkill.
- Den er imidlertid malt med bred pensel hvor vi har gitt rom for at den kan ta forskjellige retninger under utviklingen.
- For at vi skulle få fortelle historien vi ville måtte det være mer dialog fra både Master Chief og Cortana, avslører Wolfkill.
Hun forteller også at utviklingen av dette «Halo»-spillet har gitt studioet nye idéer til spillmekaniske elementer til de fremtidige spillene.
Etter å ha vært fraværende i både «Halo ODST» og «Halo Reach» og fem års pause, fokuserer «Halo 4» på Master Chief og Cortana igjen.
Det sjette spillet i serien markerer også starten på en ny trilogi, hvor dette spillet spesielt fokuserer på Cortana og hennes mentale tilstand. Selve handlingen finner sted på den kunstige planten Requiem. Foreløpig har ikke 343 Industries avslørt hvordan de neste to spillene vil utspille seg - eller når de skal se dagslys.
«Halo 4» er lansert eksklusivt til Xbox 360.