(PressFire.no): Det er kanskje bare «Duke Nukem Forever» og venting på «Half-Life 3» som kan måle seg i mytestatus, og lang produksjonstid.
«The Last Guardian» har vært så lenge ute av syne at det har blitt en slags vits, en legende forbeholdt de mest optimistiske som ikke helt har gitt opp håpet.
Sony har en rekke ganger de siste åra forsikret at prosjektet, den spirituelle oppfølgeren til klassikerne «ICO» og «Shadow of Colossus», ikke er vraket. Det sitter folk i Tokyo og jobber med det.
– Vi venter på det riktige tidspunktet til å introdusere «The Last Guardian» igjen, på passende vis, sa Shuhei Yoshida fra Sonys World Wide Studios i fjor.
Siden har vi ventet, litt til. Sist gang spillet ble vist på en messe, var under Tokyo Game Show i 2010. Året etter det først ble annonsert.
–Den visjonære mannen bak, Fumito Ueda, er fortsatt tilknyttet «The Last Guardian» – selv om han bestemte seg for å slutte i Sony i 2011.
Mange mistenker at spillet holder på å bli overført og tilpasset for PlayStation 4, i stedet for de opprinnelige planene om å gjøre dette til en PS3-opplevelse. Det kan også forklare noe av ventetiden.
Et ferskt Fumito Ueda-intervju med Dengeki PlayStation (oversatt av Kotaku) underbygger PS4-teoriene, hvis man leser litt mellom linjene.
Ueda lar det også skinne igjennom at han og Sony har hatt noen diskusjoner, eller i hvert fall har funnet en slags felles grunn.
– Samtalene med Sony Computer Entertainment om «The Last Guardian» har blitt ryddet opp i, og vi gjør fremskritt under helt nye betingelser.
Det er ordene «nye betingelser» som kanskje antyder at han egentlig tenker på hoppet fra PS3 til PS4?
Ueda forteller også at han jobber med noe annet, et prosjekt han håper å kunne vise «med tiden» hvis fremdriften går etter planen.
«The Last Guardian» har altså glimret med sitt fravær i flere år. Ueda har nå status som produsent eller frilanser for å ferdigstille spillet.
Shuhei Yoshida, spillsjefen for Sonys egne studioer, fortalte i august i år at «spillet blir vist når vi er klare».
– Vi har en bestemt tidsperiode i tankene, og folka som jobber med det gjør store fremskritt. Men foreløpig ikke nok til at vi kan si: «vær så god», fortalte han Eurogamer.
Tidligere har forklaringen på utsettelsen vært at spillet trenger «ingeniørarbeid», noe som satte ryktene i høygir om et hopp til PS4 for spillet opprinnelig planlagt lansert høsten 2011.
Slik så «The Last Guardian» ut da spillet ble vist på Tokyo Game Show i 2010: