KØBENHAVN (PressFire.no): United Front Games snakket merkelig nok ikke så mye om «ModNation Racers» da vi møtte dem i rødpølsenes land.
Gokartspillet deler åpenbart mye med deres kommende «LittleBigPlanet Karting», og nyanseforskjellene veier ikke tungt.
Det er helt naturlig at de to ligner, all den tid det to år gamle kjørespillet blåste hardt i luren da det erklærte hvor inspirerende «Little Big Planet» var. Jeg savner bare litt åpenhet.
Og det er vanskelig å bli henrykt over Sonys neste store bilspill slik det står nå. For det føles som om vi allerede har vært gjennom denne banen en gang før, og etter en god kjøretur har vi fortsatt ikke helt fått grep om hva vi skal glede oss til.
- «Modnation Racers» er et flott spill som lærte oss mye om å skreddersy baner og den slags, men det er et tradisjonelt kjørespill med rimelig allminnelige baner.
- Denne gangen har vi fylt rammeverket med nye visuelle stiler og modi og fersk spillogikk, forklarer produsent Jen TImms til PressFire.no.
Resultatet ser ut til å være et noenlunde forutsigbart kartingspill i «Little Big Planet»-universets lekne ham. Det er lett å tenke at målet er å forsøke det samme på nytt -med skallet til en mer kjent merkevare – bare for å se om det hjelper på salget.
- Du, hadde det ikke gitt mest mening å lage dette spillet i «LittleBigPlanet 2», som har brettverktøy kraftige nok til å lage egne spill, spurte jeg ertende.
- Du vet, siden vi fletter karting inn i miksen nå så er det en helt annen dimensjon på det hele. Kjernen er avhengighetsdannende, moro karting som vi ville ta inn i Sackboy-verden, og jeg tror ikke det finnes en bedre måte å gjøre det på enn å starte helt på nytt, repliserte Timms tørt.
Forutsigbarheten blir med videre når jeg selv dumper ned i kupéen med Sackboy-en min, for å frese ut en håndfull løp. Styringa, våpnene, banene er alle til forveksling like de jeg suste gjennom i 2010. Dette føles som et beint fram gokartspill uten verken skuffelser eller overraskelser, og er noen gode hakk unna kjørefølelsen til sjangerens mastodonter.
- Vi har definitivt fokus på kjøringa i dette spillet, og flesteparten av historieoppdragene er typiske baner, men vi har også lekt en del med oppskrifta og ulike måter å spille på utover kampanjen, meddelte produsenten.
De mest kjøreglade kartnerdene kommer nok likevel til å savne en oppdateringsfrekvens på 60 bilder i sekundet, slik for eksempel «Mario Kart Wii» har.
Det mest spennende aspektet med overgangen til «Little Big Planet»-familien er de mektige skaperverktøyene, som forhåpentligvis kan gi bilspillene den samme kreative overhalingen som storebrødrene gjorde med plattformsjangeren. Demonstrasjonen vår viste muligheter for å snekre både førstepersons skytespill og sideskrollere om man vil det.
Om noe kan det føles som om spillet allerede ved utgivelse er ved de kreative hobbyskapernes nåde. Selv om det er en forlokkende tanke at «Karting» også kan lukte på millioner av brukerskapte brett med tiden, burde stammen for spillet være såpass overbevisende at du greier deg helt fint om de ikke kommer. Og etter min noe beskjedne tid med spillet er jeg i tvil.
- Er det noen aspekter ved «ModNation Racers» dere definitivt har gitt en overhaling?
- Du vet, man alltid nye ting å skru på, det er slik folk fungerer – og særlig spillutviklere ..
... det må da være noen spesifikke momenter?
- Vi er veldig stolte over å ha kappet ned lastetidene betraktelig fra «ModNation Racers», hevdet produsenten.
Da jeg skulle kjøre noen kjappe runder før drosjen hentet oss, ble det likevel mye tvinning i menyer. Mellom brettene snuset lastetida fort på ett minutt.
Med forbehold om at dette er en uferdig testversjon, så er det for slapt i en så umiddelbar opplevelse som et kartingspill – hvor kjappe løp er noe av det definerende med sjangeren.
Utviklerne snakker høyt om en spennende moduskarusell som skal la deg hoppe sømløst fra brett til brett – brukerskapte såvel som opprinnelige – og det er en av de mest forlokkende delene ved «Little Big Karting» for meg. Men om man må vente over ett minutt mellom hver bane for å kjøre et fem minutter langt løp, blir det nok fristende å holde seg til dem man kjenner.
Når det er sagt så var ikke vår smakebit på kjørespillet en katastrofe. Videreføringen av «ModNation Racers»' fantastiske brettverktøy, hvor du blant annet kan lage baner mens du kjører, er noe jeg virkelig ser frem til at skaperglade spillere skal lefle med.
Og de kraftige verktøyene fra plattformserien kan utvilsomt tilby opplevelser det er umulig å forutse.
Det er også en viss fare for at den i utgangspunktet knusktørre kjørefølelsen overskygges av genuint godt håndverk i de ulike modiene og brettene – slik «Little Big Planet» blir så mye mer enn summen av de temmelig kjipe plattformelementene sine når kreativiteten blomstrer som verst.
Jeg skulle mest av alt ønske at United Front Games var åpnere om hvor de har vært og hva de har lært der, i stedet for å formerlig stue bort sitt helt kurante kartingspill på en låve i inn-Trøndelag, og late som om det aldri eksisterte.
Ikke bare for ærlighetens skyld, men også så de med et nært forhold til sjangeren skal vite hvorvidt dette faktisk er noe for dem eller ikke.
«Little Big Planet»-samfunnet tar oss stadig på senga med noen ekstreme overhalinger av plattformspillet, og det er liten grunn til at det samme ikke skal skje med kompisen på hjul. Men det er ikke bilspillet i bånn som gjør oss nysgjerrige.
NB! «Little Big Planet Karting» utgis til PlayStation 3 den 9. november.