Hva får en «FIFA 14»-produsent til å fryse som is?

Spørsmål om PlayStation 4 eller erkefienden, «Pro Evolution Soccer»?

19. april 2013 09:12

LONDON (PressFire.no): Sebastian Enrique har vært med i EA Canadas «FIFA»-gjeng siden 2005, og aller helst har han fokusert på karrieremodusen.

Til «FIFA 14» har han primært jobbet med denne delen og de små ferdighetsutfordringene, såkalte skill games. Sistnevnte ble introdusert til «FIFA 13», og har ifølge EA Sports vært en stor suksess.

Hvordan oppstår idéene til nye skill games i «FIFA»?

- Noen ganger ønsker vi å introdusere nyheter til spillet, for eksempel den nye måten å skyte på i «FIFA 14». Det kan være utgangspunktet.

- Andre ganger kan det være basert på en idé noen har syslet med, som vi i fellesskap synes er såpass morsom at den blir med i det ferdige spillet, sier Enrique.

NB! Les alt vi vet om «FIFA 14 til nå - og intervjuet med Nick Channon, en av «FIFA»-produsentene.

«»

- Vanskelig å gå tilbake til FIFA 13

Argentineren klarer ikke å skjule sin begeistring for den nye ballfysikken, og måten avslutningene i «FIFA 14» byr på noe nytt.

- Vi er nå omtrent halvveis i utviklingen av nye «FIFA». Gjengen hos oss i EA Canada spiller det mye, og scorer noen mål som gjør at vi utbryter: «wow, så du det?».

- Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår. Nå ser vi enkelte mål som forteller oss at det trengs finjusteringer, men kombinasjonen av ballfysikken og «protect the ball»-mekanikken er svære greier.

- Det endrer dynamikken i spillet til det bedre, hevder Enrique.

Protect the Ball handler om at du med venstre skulderknapp på en konsoll kan sette ut hofta, baken, eller være litt frekk mot en forsvarer fra det andre laget.

Drogba ble trukket fram som eksponenten for dette i presentasjonen av «FIFA 14».

- Det gjør ikke spillet vanskeligere, men kjennes mye bedre. Det er skikkelig vanskelig for meg å gå tilbake og spille «FIFA 13» nå, sier Sebastian Enrique med et bredt smil.

Ble taus etter spørsmål om PlayStation 4

I bunn av filosofien bak neste kapittel ligger et ønske om å skape flere magiske øyeblikk på banen. Skåringer og situasjoner som gjør at spillerne hopper rundt i sofaen etterpå.

- Det høres ut som en perfekt match for måten Sony har skissert bruksområdene som skjuler seg bak Share-knappen på den nye PlayStation 4-konsollen?

Share handler om å la deg få streame spillet mens du holder på, chatte med andre eller dele innhold raskt gjennom å trykke på knappen, redigere litt - og så vise verden video fra et spill.

Enrique lytter, men fryser til uten å trekke en mine.

EA-representanten i samme rom signaliserer gjennom en bevegelse, som ikke er til å misforstå, at det bare er å gå videre til neste spørsmål.

- Jeg kan ikke si noe om PlayStation 4, sier «FIFA»-produsenten kjapt.

Det var kun PlayStation 3-, Xbox 360- og pc-versjonene som var tema denne dagen i London. Planer for andre plattformer skal først avsløres av EA senere i år.

Jakten på den neste Messi

Karrieremodusen i «FIFA» er noe av Sebastian Enriques ansvar. Noe han både kan og vil snakke om. Denne blir altså gjort om i år.

Ikke bare skal det være renere, raskere og enklere å navigere seg gjennom Career Mode i «FIFA 14», EA Sports har også endret litt på hvordan du kan søke etter en ny spiller.

Utviklerne vil at du skal kjenne spenningen og oppbygningen til et nytt overgangsvindu i langt større deler av sesongen. Først og fremst gjennom rapporter fra speiderne dine underveis, eller hvordan søket etter en ny, sårt tiltrengt, kantspiller utarter seg.

Før har du søkt basert på tallverdier fra 1 til 100. Det er ikke realistisk, eller hvordan Sir Alex Ferguson går fram for å få kunnskap om en erstatter som skal ta over etter Scholes på Uniteds midtbane.

Nå skal søket i stedet kun være sentrert rundt ferdighetene til spillerne. «Rask venstreving», «gode innlegg» eller «sterk til å drible» kan være utgangspunktet for rapporter om en ny ving. Det blir søkekriteriene.

- Gir karrieremodusen mer kjærlighet

- Antall spillere i databasen er ikke kuttet eller noe slikt, det handler heller om hvordan du oppdager spillere. Det blir mer autentisk. Attributtene er der, men frontes ikke i presentasjonen i Career Mode.

- Vi har tonet ned på epostene du før har vært nødt til å klikke deg igjennom. De er der fortsatt – men i år blir det færre avbrudd og frustrasjoner. Vi ville gjøre denne modusen mer tiltrekkende.

- Vi hadde lyst til å gi Career Mode litt kjærlighet, og det gjør vi i år, sier Enrique.

Ved å klikke deg inn på menyen som fenger mest, eller er mest relevant, får du altså mulighet til å dypdykke i eller overse en type informasjon. Bildene du ser i denne saken er ikke det ferdige resultatet, mest å betrakte som skisser EA Canada jobber med for tiden.

I «FIFA 14» blir det viktigere enn før å ha de beste speiderne på markedet. Rapportene fra disse avgjør åpenbart mye når du finsikter et knippe spillere. Enrique bekrefter at dette gjør speidere til en enda viktigere ressurs, og et slags metaspill i seg selv. Hvor mye penger vil du for eksempel bruke på en god speider?

- Slik er det i den virkelige verden også, sier Enrique.

«FIFA 14» lanseres i høst, og foreløpig er bare PlayStation 3, Xbox 360 og pc bekreftet som plattformer. Denne videoen viser hvordan EA Canada nå holder på å teste den nye ballfysikken og avslutninger – et område som blir overhalt til det neste «FIFA».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3