(PressFire.no): Spillstudioet Valve har blomstret og vært i stor vekst de siste årene, som følge av at de drifter verdens største digitale spillbutikk, Steam.
De har også utgitt en rekke svært populære videospill, som «Portal 2», «Half-Life 2» og «Team Fortress 2».
Derfor har relativt vanlige bransjegrep, som økonomiske nedskjæringer og masseoppsigelser, hørt til sjeldenhetene for dem. Inntil nå.
Rundt 25 ansatte skal angivelig være på vei ut fra selskapet, ifølge kilder det troverdige bransjenettstedet Gamasutra har kontakt med. Det er ikke klart om de skal ha blitt oppsagt eller dro av egen vilje.
Gamespot skriver at én av dem er den lovpriste elektroingeniøren Jeri Ellsworth. Hun skal blant annet ha jobbet med å prototype håndkontrollere til kommende Steambox, og erklærte selv at hun hadde «fått sparken» via siden sin på Twitter.
Veteranen Jason Holtman, som har vært en av selskapets forretningssjefer og svært delaktig i Steam-suksessen, skal også være ferdig i selskapet, skriver Develop.
Det populære spillselskapet har ikke for vane å kommentere personalsaker, men fanebærer Gabe Newell har likevel tatt bladet fra munnen.
- Nei, vi kansellerer ingen prosjekter. Nei, vi endrer ikke prioriteter for prosjektene vi har diskutert. Nei, dette handler ikke om Steam, Linux, maskinvare eller et spill, forklarer Valve-stifteren til Engadget.
Valve har en uortodoks firmastruktur, som skildret i deres offentlige personalhåndbok. Blant annet skal hver ansatt ha nærmest total frihet til å starte eller jobbe på hvilket som helst prosjekt han eller hun vil. De har ingen direkte sjefer.
Betingelsen er at de ansatte til enhver tid funderer på hvordan de kan være mest mulig lønnsomme for arbeidsgiveren sin. Samtidig har kollegaer løpende vurderinger av hverandre.
Det skal stille svært store krav til ansettelsesprosessen, som består av en rekke krevende ledd, fordi feilansettelser skal kunne gjøre mye større skade enn i en tradisjonell, hierarkisk bedrift.
- Du må være skikkelig aggressiv med å si opp folk, det er svøm eller synk. Det er en slags ingeniørutfordring. Du må ta beslutninger, drøfte utfall og gjøre endringer basert på det.
- Jeg hadde slitt med å jobbe på noe annet vis nå, det tror jeg gjelder de fleste i Valve, presiserte grunnleggeren Gabe Newell under et omfattende foredrag på Universitetet i Texas sist uke.