Hollywood har vist en enorm iver etter å overføre suksessfulle spillserier til det store lerretet. Men Rockstar, skaperne av «Grand Theft Auto»-serien og fjorårets «Red Dead Redemption», har ikke lyst til å la Hollywood få fingrene i deres populære spill. I hvert fall ikke uten visse krav.
Dan Houser, en av grunnleggerne av spillstudioet, forteller i et intervju med Hollywood Reporter hvorfor han ikke er tilhenger av dette fenomenet med å spillmatisere bestselgere. Eller for den saks skyld lage spill basert på filmer:
- Praktisk talt alle filmer basert på spill er grusomme, mens mange spill basert på filmer også er horrible. Dette kan endres, men med et stadig mer kresent publikum må film-til-spill eller spill-til-film være basert på andre motiver enn bare de økonomiske, sier Houser i intervjuet.
- Hvis du føler denne merkevaren har noe mer ved seg som er universelt eller som kunne fungert i et annet medium – og det ikke bare handler om å tjene raske penger – så kan det være verdt det.
Bakgrunnen for denne praten med Hollywood Reporter var nyheten som nylig tikket ut om at Rockstars neste prosjekt, det Team Bondi-utviklede «L.A. Noire», har blitt beæret med en plass i programmet til Robert De Niros filmfestival i TriBeCa.
Dette spillet, lagt til et kriminalisert Los Angeles i 1947, lener seg tungt på en type teknologi der man har brukt MotionScan for å få ansiktsuttrykkene mest mulig realistisk. MotionScan innebærer at Team Bondi har brukt 32 kameraer for å forevige skuespillerne du møter i «L.A. Noire».
Dialogen, mimikken og deres fysiske nærvær blir tatt opp og senere gjenskapt i spillet. Det er nyttig, ettersom noe av jobben din blir å avsløre hvilke karakterer som bløffer - og må utnytte dette i avhør. (NB: «L.A. Noire» lanseres til Xbox 360 og PlayStation 3 den 20. mai).
Dan Houser innrømmer imidlertid overfor Hollywood Reporter at Rockstar har fått flere tilbud om å lage en stor blockbuster basert på spillene de lager.
- Vi har sett på mange filmavtaler, men vi har valgt å ikke lage en film. Vi elsker filmer, men vi elsker også spill og det er hva vi fortsetter å fokusere på. Hvis vi skulle forsøke å lage en film ville vi likt å gjøre det selv - eller i samarbeid med de aller beste i bransjen. På den måten, hvis resultatet skulle ende opp med å bli dårlig, vet vi i det minste at vi feilet på våre egne betingelser. Men film tar tid, og det å lage spill på den grundige måten tar også masse tid.
- Det kan hende vi lager film en dag, med det riktige prosjektet og samarbeidspartnerne, men vi har rett og slett ikke funnet tid nok til å gjøre noe slikt enda, sier Houser.
I forbindelse med lanseringen av fjorårets episke western-eventyr, «Red Dead Redemption», fikk Rockstar regissøren bak «The Road» og «The Proposition» til å lage en 30 minutters kortfilm bestående av scener fra spillet. For anledningen sydd sammen og omarbeidet av John Hillcoat.
Slik ble resultatet, i filmen kalt «Red Dead Redemption: The Man From Blackwater»: