(PressFire.no): I forbindelse med spillutviklingskonferansen DICE fortalte sjefen for selskapet, Jenova Chen, at spillet holdt på å bli slutten for hele studioet thatgamecompany.
Etter to år i utvikling var de ikke fornøyd med spillet og ville ikke slippe spillet uten den «emosjonelle kraften» de ville oppnå.
Det var spillets slutt som ikke påvirket spilltesterne på den måten de ønsket.
I sitt foredrag fortalte han ifølge Destructoid at det var da en spiller fikk en følelsesmessig reaksjon av at spillet kræsjet før slutten at de begynte å skru om.
Dette skal ha inspirert dem til å skape en sårere slutt.
Problemet var bare at de ikke hadde mer penger, selv etter at Sony hadde gitt dem ekstra støtte for å bruke et siste år på spillet fortsatte arbeidet. I løpet av den siste perioden måtte selskapet knuse sine egne sparegriser, noe som teknisk sett betydde at selskapet var konkurs.
I foredraget avslørte han at de blant annet laget nye animasjoner for når du på slutten klatrer fjellet i snøen, for å gi følelsen av sårbarhet og motgang. Han avslørte også at den siste delen i utgangspunktet skulle gå på «skinner», men valgte til slutt å gi spilleren frihet til å gå mot lyset selv.
Det skal ha vært først da tre av 25 spilltestere gråt da de fullførte spillet at utviklerne hos thatgamecompany så seg klare til å ferdigstille det.
I ettertid har spillet blitt en stor suksess og er nå det mest solgte PlayStation Network-spillet i stallen til Sony.
Det har også mottatt en stor dose årets spill-priser og fått gode skussmål av anmeldere verden over. Musikken var også nominert til en Grammy.
«Journey» markerte også det tredje og siste eksklusivitetsspillet thatgamecompany hadde avtalt med Sony, og de jobber nå med nye spill. Ingen titler eller plattformer har ennå blitt avslørt.
En av grunnleggerne bak thatgamecompany, Kellee Santiago, sa også opp jobben etter slippet av «Journey» og har ennå ikke annonsert noen nye prosjekter eller arbeidsgivere. Hun er imidlertid aktiv når det kommer til foredrag om spillutvikling og spill som kultur-og kunstform.