Kan de forandre skytespillene for alltid - igjen?

Dette er «Halo»-skapernes gigantprosjekt.

18. februar 2013 10:59

(PressFire.no): I 2007 brøt «Halo»-skaperne Bungie med Microsoft, etter et sjuårig og svært lukrativt samarbeid om en av historiens største konsollskyteserier. Rett etter signerte de en gigantavtale over ti år med «Call of Duty»-utgiverne Activision.

Siden har de satt alle kluter til med «Destiny», et svært ambisiøst skytespill beskrevet som «World of Warcraft i verdensrommet» av personer tett på utviklingen.

I går ble sperredatoen for den første pressevisningen lettet, og en rekke amerikanske medier har snakket med Bungie om deres kommende drømmeprosjekt, som visstnok gir deg hele universet som lekeplass.

Universet i grus

- Om flere århundrer har menneskeheten spredt seg langt utover Jorda, til Månen, Mars, Venus, Jupiters måner og Saturns ringer. Gullalderen tar slutt når en uforklarlig katastrofe utsletter nesten hele arten, åpner Polygons sniktitt.

I likhet med de andre mediene har de verken sett eller spilt faktiske deler av spillet, men snakket med utviklerne om blant annet universets bakgrunn.

- Jorda har én trygg havn igjen, skjermet av en mystisk entitet kalt The Traveler - en hvit sfære som svever over byen. Den beskytter menneskeheten fra total ødeleggelse, fortsetter de.

Spillerne skal visst styre såkalte Guardians, voktere som prøver å avsløre mysteriene bak menneskehetens nedtur og samtidig holde restene trygge.

Omfattende verden

I likhet med storsatsinger som «Dust 514» og «Planetside 2»  ønsker dette å være et førstepersons skytespill i en nettverden som aldri skrus av. Litt som et massivt nettrollespill. Derfor vil det alltid kreve en internettkobling.

- Spillere vil vokse og skreddersy figurene sine med ny rustning, våpen, kjøretøy og romfartøy. Gjenstander som utbroderer Destinys tiårige historiefortelling, hevder Polygon.

Utstyret skal vedvare gjennom både en- og flerspillerdeler, som blant annet skal støtte både samarbeid og konkurransespilling.

Modi litt som «Halo: Reach», Bungies siste spill for Microsoft, muligens?

 

Sømløs verden?

Skytespillekspertene, som også har skapt «Marathon»-serien tidligere, satser tilsynelatende hardt på en diger, åpen og alltid tilstedeværende verden.

Til Polygon lover utviklerne en sømløs verden hvor de impulsive opplevelsene med andre spillere skal stå i sentrum for historiefortellingen.

Etter å ha lagd en egen figur, skal man etter sigende kunne møte på andre spillere selv i enspillerdelen. Utviklingen skal være inspirert av både massive nettspill og Facebook-utgivelser, og skytespillet skal visstnok flettes tett opp mot mobiltelefoner.

Spillet ble avslørt til Xbox 360, PlayStation 3 og neste generasjons konsoller, og det er uvisst om det i det hele tatt kommer en pc-versjon, ifølge Destructoid.

Utelukker ikke pc

Eric Hirshberg, en av toppsjefene i Activision, holder likevel døra åpen for nye versjoner.

- Vi hadde elsket å være på pc. Om du snakker med gjengen oppe i etasjene, spiller vi det på alle plattformer, så bare følg med, fortalte han The Examiner.

Det ble samtidig tid til litt skryt også, fra gjengen som konsekvent skal ha kalt sitt nye prosjekt for et konsollskytespill.

- Vi gjorde en rekke ambisiøse greier med «Halo» for å nå ut til folk. Maks to våpen av gangen, helse som fyller seg opp automatisk, kontinuerlig lagring. Nesten blasfemiske funksjoner i et skytespill på den tida - vi droppa til og med mus og tastatur, hevder Bungie-sjefen Jason Jones til Destructoid.

- Nå vil ingen spille skytespill slik de gjorde før «Halo» lenger, påstår han, og sikter sannsynligvis til konsollmarkedet snarere enn det sterkt blomstrende pc-markedet.

Som i tidligere actionspill fra gjengen i Bellevue, Washington står romvesener på skytemenyen. IGN har fått nyss i at faunaen blant annet skal bestå av firearmede insektfolk, «romzombier», tidsreisende roboter og nesehornaktige beist. 

I videoen under kan du se Bungies egen presentasjon av spillet, som i motsetning til pressevisningen også klemmer til med noen glimt av det faktiske «Destiny». Før jul lekket et samarbeidsstudio av Bungie sine erfaringer fra en spilledag hos studioet i Bellevue, hvor de fikk delta i en flerspillerøkt.

Utgivelsesdatoen for «Destiny» er ikke klar. En fransk nettbutikk hevder at det kommer i oktober, ifølge VG247, men det kan man nok ta med både én og to klyper salt. Siden alle sniktittene er basert på påstander og konseptkunst, kan nok de også få litt salt. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3