(PressFire.no): Alt lå til rette for at vi skulle få servert solid romskrekk i «Aliens: Colonial Marines».
Gearbox, folka bak «Borderlands»-spillene, hadde fått oppgaven fra Sega med å lage dette.
Fem-seks år hadde de angivelig brukt. Produksjonsmidlene satt løst, virket det som, og inspirasjonen var helt klart andrefilmen i denne klassiske sci-fi-serien – den med mer action og James Cameron i registolen.
Hva kunne egentlig gå galt?
Advokater fronter et søksmål mot utgiveren Sega og Gearbox. Grunnen er at en del kunder i USA føler seg lurt. Partene i konflikten jobber om dagen febrilsk med å dytte ansvaret bort fra seg selv.
Spillet kom ut vinteren 2013. Vi i PressFire vendte definitivt tommelen ned, i likhet med de fleste andre som testet det ferdige resultatet.
Advokatfirmaet Edelson LLC saksøkte Gearbox og Sega i fjor på bakgrunn av «villedende markedsføring».
Spillet, slik det ble vist gjennom trailere og på forskjellige messer i forkant av lanseringen, var ikke representativt for hvordan «Aliens: Colonial Marines» fremsto på lanseringen, mener Edelson.
Polygon skriver at advokatene til dette spillstudioet nå jobber med å renvaske seg fra søksmålet. Fire konkrete beskyldninger rettet mot Gearbox' rolle i «villedningen» er helt grunnløse, mener advokatene.
Rett heller frustrasjonen og søksmålet mot Sega, sier Gearbox.
E3-, GamesCom- og PAX-spillmessene var noen av arenaene for denne kontroversielle striden. Viktige samlesteder for potensielle kunder, der media setter søkelys på nye spill.
Fans og presse fikk servert trailere, skjermbilder og demonstrasjoner av det faktiske spillet, trodde mange.
Disse «Aliens: Colonial Marines»-visningene førte i stedet kundene bak lyset, påstår Edelson-advokatene.
– De som festet lit til, og som vi påstår ble lurt av disse gameplay-demonstrasjonene, ville ha gjort én av to ting: enten ville de ikke ha kjøpt spillet i det hele tatt, eller betalt mindre for spillet, fortalte en av disse advokatene til Eurogamer.
Et sentralt poeng i striden og trolig mer mat for Edelson-juristene, er en Twitter-melding fra Gearbox-sjef Randy Pitchford – skrevet etter lanseringen – som erkjenner at forskjellene fra hvordan «Aliens»-spillet så ut før og etter lansering er merkbar.
– Det er noe vi forstår og ser på, skrev Pitchford.
–– Gearbox har aldri hatt noe å gjøre i dette søksmålet. Gearbox er en spillskaper. Selskapet var verken utgiver eller satt i salgsleddet til det aktuelle produktet, heter det i det ferske mottrekket.
– I mer enn et år har Gearbox uten protest anerkjent de fornærmedes krav, slik at Sega, spillets utgiver og selskapet ansvarlig for markedsføring og salg, kunne forberede sitt forsvar til søksmålet, sier Gearbox-advokatene.
De slår tydelig fast at Gearbox' rolle i søksmålet er uriktig, og at selskapet nå vil kjempe for å komme seg ut fra denne klemma.
Spillstudioet slår også hardt tilbake mot rykter om at de skal ha brukt penger fra Sega og dette «Alien»-spillet i produksjonen av andre spill. For eksempel «Borderlands 2», som kom ut noen måneder før «Colonial Marines» og var langt mer polert og i tråd med forventningene.
Tvert i mot: Gearbox har brukt av egne penger for å finansiere «Aliens: Colonial Marines». Det er snakk om «millionbeløp», påstår Steve Gibson fra Gearbox.
Når kamphanene Sega og Gearbox har fått finsiktet kanonene og argumentert seg ferdige i denne forberedende fasen, får vi trolig et siste oppgjør i rettssalen.
Med mindre enten Sega eller Gearbox møter saksøkende part på bakrommet og blir enige om et forlik, da. Dét skjedde i den bitre striden mellom Activision og «Call of Duty»-folka i Infinity Ward for to år siden – etter at ordkrigen gradvis tilspisset seg, ville historier om spionasje på arbeidsplassen og detaljerte planer om det kommende storspillet «Destiny» lekket like før rettssaken var berammet å starte.
Konsekvensene ved en dom kan bli interessant og få ringvirkninger: enten får spillbransjen krav om å merke alle fremtidige demonstrasjoner og uferdige klipp fra spill tydelig, slik at lignende misforståelser ikke skjer igjen.
Det kan også komme på tale å kompensere kunder som kjøpte «Aliens: Colonial Marines» på et vis hvis den fornærmede parten vinner fram.
Lanseringen av «Colonial Marines» skapte også støy i England.
En forbruker- og reklameorganisasjon stemplet videoene fra spillet som villedende markedsføring. Sega sa seg enige, og endret budskapet med at videoen ikke nødvendigvis representerer hvordan det faktiske spillet er.
Vi kommer selvsagt til å følge saken videre.
En trailer fra «Aliens: Colonial Marines», som altså ikke representerer det ferdige produktet ...