(PressFire.no): I desember spilte niendeklassinger ved Ringstabekk skole i Bærum «Minecraft» som en del av undervisningsopplegget.
Det ekstremt populære, svenskutviklede spillfenomenet, hvor selve poenget er å bygge sitt eget digitale univers, ble brukt i undervisningen av blant annet norsk og visuell kommunikasjon.
Ved å ta i bruk spillet skal elevene gjenskape kjente bygg og så dokumentere prosessen i en blogg opprettet for klassen. Bilder og beskrivelser legges ut, men må også presenteres for elever og lærere i ettertid.
I en video som er produsert som en del prosjektet vises det blant annet hvordan elevene har gjenskapt Taj Mahal i spillet.
I løpet av fjoråret ble dataspill som hjelpemiddel i undervisning og utdanning for på alvor, spesielt etter at Valve laget undervisningsverktøy for det populære spillet «Portal 2».
Se også: Donkeyboys «Minecraft»-server i vår serie, Spillhjerte.
Lektor på Ringstabekk ungdomsskole, Øystein Imsen, forteller til PressFire at han faktisk har brukt spill i undervisningen i rundt 11 år.
- Den gangen var det ikke nødvendigvis dataspill, forteller han.
Imsen har hatt det vi kaller for penn-og-papir-rollespill som hobby, og tok tidlig med seg interessen inn i klasserommet.
Han avslører også at han i ettertid både har utviklet egne spill som del av undervisningen, og i tillegg brukt strategispillene «Civilization III» og «Civilization IV».
Det er imidlertid ikke bare å sette elevene foran pc-ene med dataspill installert.
- Klassen bør være godt drilla på forhånd, og det må være en felles interesse for å bruke dataspill i undervisningen.
At elevene er engasjert og involvert i opplegget er essensielt, forklarer han.
I opplegget, som ble satt opp av Øystein Imsen og Birthe Duesund Nilsen, har elevene i tillegg brukt digitale medier for å dokumentere og analysere. Imsen forteller at det har vært så grundig gjennomført at elevene ble evaluert:
- De fikk rett og slett karakter i «Minecraft», sier han.
Han mener likevel at det krever pågangsmot for å få gjennomført denne typen opplegg i grunnskolen. Det er lettere i videregående skole, hvor det er mer handlingsrom for å bruke utradisjonelle pedagogiske hjelpemidler.
Det blir likevel ikke lenge til neste gang – han har allerede planlagt å bruke «SimCity» i undervisningen ganske snart.
Det ser imidlertid ut til å bli lettere å få dataspill inn i undervisningen. I dag kan Medietilsynet i en pressemelding fortelle at 4. klassinger nå skal bruke «Minecraft» for å lære matte og kunst og håndverk.
Medietilsynet har i samarbeid med lærer Magnus Sandberg og Senter for IKT i utdanningen utviklet et studieark der dataspill brukes i utdanning.
- Vi må tørre å utnytte mulighetene som spillene gir oss, sier lærer Magnus Sandberg.
- Læreplanen er helt åpen for dette, det er snakk om å bruke spill som redskap, sier Sandberg i pressemeldingen.
Trond Ingebretsen, som er direktør ved Senter for IKT i utdanningen, forteller i pressemeldingen at «Minecraft» er et godt eksempel på teknologi som barna er kjent med kan settes inn i en pedagogisk ramme og bidra til tverrfaglig læring.
Videre hevdes det at bruken av «Minecraft» gjør at motivasjonen er på topp og de geometriske prinsippene i spillet er et godt utgangspunkt rent falig sett.
Medietilsynet flagger også at spillet i utgangspunktet er gratis og kan spilles rett i en nettleser.
Øystein Imsen forteller PressFire at dette poenget er viktig, fordi det kan være store økonomiske interesser i det å få skoler til å ta i bruk dataspill.