(PressFire.no): Megasuksessen «Minecraft» har ikke bare gjort livet for mannen bak, Markus «Notch» Persson, enkelt.
Pengene fosser inn, han har for lengst blitt kronet som indiespill-konge. Spillet har blitt et av de største fenomenene innen underholdningsverdenen de seneste ti åra, og rundt 50 millioner eksemplarer er solgt på de ulike plattformene det har kommet ut til.
I et intervju med magasinet Rolling Stone forteller svensken om baksiden av medaljen, men diskuterer også fremtidsplanene.
Persson lærte seg å programmere på en Commodore 128 og fikk jobb som utvikler bare 18 år gammel.
En del av historien som kommer fram i Rolling Stone-intervjuet har vi tidligere fått fortalt, blant annet i dokumentaren «Minecraft: The Story of Mojang».
«Minecraft»-eventyret startet for alvor rundt 2009, da uferdige versjoner ble solgt og begynte å bre seg sakte, men sikkert. To år senere ble spillet lansert i «ferdig» versjon.
Hele denne perioden, fram til i dag, har stadig nye milepæler blitt forsert.
Wall Street Journal skrev i forrige måned at Mojang, selskapet til Persson, har generert et overskudd i 2013 alene på 128 millioner dollar (cirka 768 millioner kroner).
En åpenhjertig Persson forteller om forholdet til faren, som støttet hans karrierevalg og den uavhengige, entreprenørdrevne tilnærmingen han har til spillbransjen. I intervjuet beskriver «Notch» hvordan depresjoner, blandet med medisiner og alkohol, kastet mørke skygger rundt faren.
Dette var i samme periode «Minecraft» holdt på å vokse seg enormt.
– Han brukte medisiner mot depresjoner, bipolare greier, og startet å misbruke de. Så begynte han å drikke igjen.
I desember 2011 tok faren livet sitt.
– Det var sjokkerende. Det tok en stund før jeg kunne fatte at det hadde skjedd, sier han til Rolling Stone.
I love you, dadPersson innrømmer å ha tenkt på om slike mørke sider ved personligheten er noe han selv har. Som han beskriver, det er både opp- og nedturer involvert i jobben han gjør som spillskaper:
– Med kreative saker har jeg også toppene fra å være veldig produktiv, og lavpunktene når jeg ikke er det. Jeg har den slags i mitt humør også.
På ettårsdagen etter farens død skrev Notch et følelsesladet innlegg på bloggen sin, kalt I love you, dad. Han har snakket om sorgen i noen intervjuer før også.
Like etter farens dødsfall begynte Notch å jobbe med «0x10c», et ambisiøst sci-fi-spill i ånden til klassiske «Elite» (1984), men også inspirert av blant annet «Alien», «Firefly» og «2001: En romodyssé».
Premisset for dette spillet var at du sovnet i romskipet ditt i år 1988, og først våkner etter en liten blund ... i år 281 474 976 712 644.
–I månedene etter «Minecraft» for alvor eksploderte, ble Persson saumfart og omtalt nesten daglig i pressen. «Alle» ventet forståelig nok på mer informasjon om det mange trodde skulle bli oppfølgerspillet, og hans hyppige Twitter-meldinger ble studert av millioner.
Presset ble imidlertid for stort. Persson la hele «0x10c»-prosjektet på is i fjor. Han sa til Polygon at han hadde kjent en «rar, kreativ tørke som har pågått for lenge.»
Men hva med fremtiden? Dette er det interessante og nye, det folk virkelig lurer på om dagen: for «Notch» har jo tydelig klart å understreke at han har kansellert ett prosjekt, og vi vet at han tjener godt på det andre.
I Rolling Stone-intervjuet antyder «Notch» at han ikke ser poenget ved å opprettholde selskapet, Mojang, bare for å forvalte alle «Minecraft»-millionene i mange år fremover. Det virker som han brenner inne med mer, ikke bare en trang til å lisensiere stadig nye versjoner av dette ene suksesspillet.
Han skisserer en ganske nådeløs tiårsplan:
– Vi har bare ti morsomme år, og så, det siste året, kommer vi til å fortelle våre ansatte: hvis ikke vi tjener penger i år vil Mojang være dødt. Så dere vil kanskje begynne å lete etter nye jobber.
Mojang har lagd det digitale samlekortspillet «Scrolls» og fungerer som utgiver bak «Cobalt», og vi vet allerede at «Minecraft» snart også kommer til de ferske konsollene PlayStation 4 og Xbox One.
Persson innrømmer til Rolling Stone at fasaden hans – der han ofte fremstår kald, som i sin analyse av Mojangs fremtid – kanskje er skapt for å forsøke å ta bort presset han har følt på.
– Det er helt riktig. Jeg tror den eneste måten jeg kan lage noe morsomt og stort [igjen], er hvis jeg ikke forventer det, sier han.
Markus Persson bekreftet i en epost til det amerikanske magasinet et par uker etter at intervjuet hadde funnet sted i Stockholm, at han nå har begynt å programmere igjen – og føler seg produktiv.
Vil du ta en titt på Donkeyboys «Minecraft»-verden?