Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds

Stjernespekket superkamp.

Har du noen gang ønsket å se hvem som vinner en slåsskamp mellom Captain America og Wolverine? Da kan kanskje dette spillet svare på spørsmålet for deg. «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» er et lagbasert slåsspill som huser 36 forskjellige slåsskjemper fra både Marvel-tegneseriene og Capcom-spill.

Her får du servert flere kjente figurer som du kan leke deg med - som Spiderman, Magneto, men også Dante og Trish fra «Devil May Cry»-serien og Ryu fra «Street Fighter».

I tillegg har Capcom valgt å ta med noen litt mer ukjente slåsskjemper fra Marvel og Capcom-universet. Blant disse finner du navn som Tron Bonne, Hsien-ko og Dormammu. 

Disse mer obskure valgene i rollebesetning gir en god variasjon til de mer kjente navnene og det kan gå lang tid før du blir lei absolutt alle karakterene.

Som å bla i et tegneserieblad

Det første som slår deg når du har satt spillet inn i konsollen, er den visuelle presentasjonen. Menyene er gjengitt i kjent tegneseriestil og det er mange små detaljer som vil tilfredstille en tegneseriekjenner.

Hele menyen føles som du blar i et tegneserieblad, noe som gir et godt inntrykk hos undertegnede.

Men spillet har ikke bare pene menyer. Selve kampsystemet er 2D-basert, mens bakgrunner og modellene er gjengitt i storartet 3D. Mengden av detaljer som fins i bakgrunnene er fantastiske og nok til å distrahere deg fra selve slåssingen.

I et av de peneste brettene er vi vitne til at et gigantisk hangarfly er under angrep - det suser fly og raketter innimellom den ville slåsskampen du selv spiller i forgrunnen.

Det fins mange gjenkjennelige brett i spillet, blant annet en hemmelig base for ninja-organisasjonen The Hand, en paradegate i New York City som har en gigantisk Spiderman-ballong i bakgrunnen. Og for kjennere av beat ’em up-serien «Final Fight» får du slåss i Metro City med mange kjente figurer i bakgrunnen.

«Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» har mange skjulte referanser inkludert, det er veldig underholdende å høre figurene slenge med leppa til hverandre og faktisk følge med på konteksten.

Et godt eksempel på dette er når Iron Man nevner at han kanskje skulle tatt med seg Hulkbuster-armor når han møter The Hulk i kamp - eller Deadpool som vil ha autografen til Ryu siden han elsker Street Fighter-spillene.

Slike referanser til tegneseriekontinuitet løfter spillet over andre spill i sjangeren. Men helhetlig faller «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» i samme felle som mange andre fightingspill.

Det er nesten ingen sammenhengende historie og du får bare servert en kort historiesnutt når du kommer igjennom spillets historiemodus.

Forenklet kampsystem

Kampsystemet er ganske likt det vi kjenner fra «Street Fighter IV», men med en vri. Du får nemlig ta med deg tre figurer inn i kampen, og du veksler på disse tre underveis mens du slåss. Spesialkommandoene er også lånt fra tidligere slåssespill, men er forenklet slik at det er lettere for nybegynnere å sette seg inn i spillet.

I tillegg har Capcom lagt inn en simple-mode hvor spesialangrep og kombinasjonsangrep er kartlagt til hver sin knapp i stedet for avanserte kommandoer som må øves inn.

Dette gjør det mer tilgjengelig for mannen i gata som heller vil prøve et par kjappe runder i stedet for å sitte å øve inn angrepene først.

For dem som er glad i å sitte i treningsmodusen, så tilbyr spillet også et oppdragsmodus hvor oppgaven er å lære de forskjellige typer angrep som en karakter kan utføre. Gjennom denne modusen plukker man ganske lett opp hva som er mulig å gjøre når det kommer til kombinasjonsangrep og å bruke dine andre lagkamerater i samme angrep.

Effektene som spillet bruker kan være ganske forstyrrende fordi det er mye bruk av blinkende lys når man utløser de sterkeste angrepene. Det er til tider så mye aktivitet på skjermen at det faktisk er vanskelig å få med seg hva som egentlig skjer. Dette kan være litt for forstyrrende for noen, men spillet er fantastisk underholdende!

«Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» gjør det meste helt riktig. Fra å forenkle kampsystemet fra «Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes» til å gjøre det veldig enkelt for nye spillere å sette seg inn i spillmekanikken med muligheten for å velge et enklere kontrolloppsett.

Men lyseffektene og de hektiske kampene kan få deg til å føle som du har drukket en kasse Red Bull etter å ha spilt et par kamper. Det kan bli uoversiktlig til tider i forhold til å orientere seg om hva som skjer.

For fans av både Marvel og Capcom er dette et «må-ha»-spill fordi mengden med detaljer og arbeidet lagt ned i figurene i spillet virkelig føles når du sitter med spillet. Også kjennere av fightingspillsjangeren vil merke at spillet virker veldig godt balansert og at det tilbyr en utfordring for både nybegynnere og veteraner i sjangeren.

«Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» lanseres 18.februar til både PlayStation 3 og Xbox 360. Testet på PlayStation 3, online-delen har ikke blitt testet.

Oppsummering
Positivt
Gjennomført tegneseriedesign Enklere kampsystem Laget for fansen
Negativt
Få moduser i spillet Ingen sammenhengende historie Til tider distraherende effekter
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3