(PressFire.no): I går mistet 700 utviklere jobbene sine i Disneys spillavdeling, noe som utgjør 26 prosent av alle ansatte i interaktiv-delen av selskapet, skriver New York Times.
Ifølge avisen skal det ha vært ventet et kutt, men omfanget er overraskende.
Kuttet skal ha kommet som følge av en sammenslåing av avdelingene som sto bak mobilspill og spill på sosiale medier. I tillegg skal dette være del av en ny strategi hvor Disney trapper ned egne produksjoner og heller gir bort jobben med lisenser.
– Vi gir ikke opp bransjen, men vi kommer til å satse på å lisensiere partnere hvor vi kan komme med mye kreativ innputt, sier sjefen for avdelingen, James A. Pitaro, i et intervju.
Disney har flere ganger kuttet i sin spillsatsing – sist var det spillavdelingen LucasArts som ble lagt ned, etter Disneys oppkjøp av LucasFilm.
I ettertid har de blitt enige med Electronic Arts om spill basert på «Star Wars»-universet.
Det er heller ikke lenge siden at «Epic Mickey»-studioet med Warren Spectors i spissen, Junction Point, ble lagt ned.
Disneys nett- og spillavdeling har slitt i en årrekke og skal ha tapt nesten åtte milliarder kroner siden 2008, mens konsernet totalt i forrige kvartal satt igjen med et overskudd på 11 milliarder kroner av omsetningen på 73 milliarder kroner.
Konsernet har vokst seg gigantisk, og har de siste årene både sikret seg animasjonsstudioet Pixar, Marvel og LucasFilm.
Alt er imidlertid ikke mørkt i spillavdelingen til Disney. Deres nye satsing på kombinasjonen av leketøy og spill i «Disney Infinity» skal ha sikret et overskudd i siste kvartal for Interactive-delen gjennom tre millioner solgte eksemplarer.
I tillegg opplever Mikke Mus-konsernet suksess med sin mobilsatsing i Japan, hvor et mobilspill kalt «Tsumu Tsumu» skal ha blitt svært populært.
James A. Pitaro avslører at Japan er ett av områdene de nå investerer i.