(PressFire.no): Klokka var halv åtte søndags morra da kone sa at «vi må kanskje legge oss».
Utenfor hadde sola kommet opp igjen etter noen timers fravær, på skjermen hadde den steget og sunket utallige ganger de siste timene.
På sin halvdel av fjernsynet hadde hun nettopp reparert en trapp, i berget under grov jeg hvileløst etter jern og kull.
Prosjektet var den typen bygg som mennesker instinktivt bygger når man har innsett hvor farlig verden utenfor er. Lite er mer traumatisk enn å få huller sprengt i et hjem hvor man trodde intet ubudent kunne slippe til.
Nå var veggene våre forsterket med flere lag av stein, hun hakket dag og natt for å gjøre fjellet slett, så krypere og skjeletter ikke lenger skulle klatre opp og forstyrre oss.
- Dette er crack
Men moroa og klokka fikk gå alt for langt. Dette var første gang hun prøvde «Minecraft», og den første timen gnog hun om at firkantgrafikken så ut som noen ikke hadde gjort en skikkelig innsats.
Med akutt søvnmangel, og en Xbox-kontroll som knapt hadde vært ute av hendene hennes siden gårsdagen, stilte det seg annerledes.
- Sola ser jo ut som et stykke dasspapir? Whatever.
- Dette er crack, mumlet jeg.
- Dette er galskap, svarte hun og fniste, overtrøtt.
Gledene er enkle, og de er sosiale
Folk snakker om flyt i dataspill, om å være i sonen og la timene fly. Vel. Det finnes flyt, og så finnes det «Minecraft».
Gledene her er enkle, og de er sosiale.
«Se her, jeg har bygget en Space Invader», sier man.
Eller: «Kan du hjelpe meg å grave her?»
Verden er et skummelt sted, men man har hverandre og søker ly som best man kan. Er de grunnleggende behovene fylt, blir man kreativ og bruker evigheten på å pusle frem storartede fantasier.
Hvilken maskin som holder liv i fantasien spiller mindre rolle. Den nye Xbox Live Arcade-utgaven står ikke tilbake for motstykket på pc i ren spilleglede, og med mulighet for opp til fire personer i splittskjerm ivaretas det sosiale på en glimrende måte.
De som er oppflasket på pc-utgaven vil nok likevel savne muligheten for modifikasjoner og egne skins. Siden konsoll-«Minecraft» er basert på det pc-spillere kjenner som betaversjon 1.6.6, mangler også en del nyskapninger fra senere oppdateringer - veteraner vil føle at klokka er blitt stilt et år tilbake.
Den lenge lovede Kinect-støtten mangler også foreløpig, men skal dukke opp på et senere tidspunkt. Hvor kjapt oppdateringene kommer, er et åpent spørsmål.
Slike bekymringer er også veldig langt unna når man reiser seg fra sofaen etter et halvt døgn og oppdager at man står skeivt, akkurat i tide til å ta seg for så man ikke ramler over fjernsynet. Den lyse søndagen utenfor minnet oss om rørleggeren som skulle komme tidlig på mandag og jobbuka som ville følge.
Jo, vi trengte strengt tatt en ny dør. Flere vinduer. En tam ulv. En berg og dalbane med musikkblokker som spiller Albert Åberg-temaet når du kjører nedover. Men vi trengte også søvn, av den typen som ikke avbrytes av zombieangrep.
«Minecraft» slippes til Xbox 360, via LIVE Marketplace-butikken, onsdag 9. mai. Spillet koster 1600 Microsoft-poeng (cirka 130 kroner).