(PressFire.no): «Minecraft»-studioet Mojang snodde seg inn i en rettsfloke i fjor høst, da de døpte sitt neste prosjekt «Scrolls», og siktet seg inn mot fantasy-territorie.
Et visst annet fantasy-merkenavn, «The Elder Scrolls», eies av Zenimax, moderskapet til Bethesda. De mente at svenskene gikk for langt, og bestemte seg for å gå rettens vei for å sikre merkenavnet sitt.
Mojang-guru Markus «Notch» Persson følte tilsynelatende at dette ble for dumt, og hadde allerede foreslått at de bare kunne løse tvisten over en runde i spillet «Quake 3».
Zenimax’ advokater, på sin side, mente at dette i bunn og grunn ikke handlet om Mojangs bruk av ordet, men at de prinsipielt måtte reagere på et mulig overtramp av deres merkenavn – for ikke å svekke deres evne til å få gjennomslag i retten i fremtiden.
Nå ser det ut til at partene endelig har kommet til enighet.
Persson har nemlig vært en flittig tvitrer det siste døgnet. I går ettermiddag postet han der at de var blitt enige med Bethesda («AND!! We’ve settled with Bethesda! Yaaaay! <3»).
Han fulgte opp like etterpå med en forklaring:
- Enigheten innebærer at vi gir dem merkenavnet, får beholde navnet, og lover at vi ikke vil bruke navnet til å lage noen «Elder Scrolls»-konkurrent.
Etter hans mer eller mindre humoristiske oppfølger å dømme, var ikke dette så galt at det ikke var godt for noe:
- Dokumentet jeg signerte var på type en milliard sider, så vi vet i det minste at en gjeng med advokater ble rike. Flott, jeg vil ikke at de skal sulte, tvitret han videre.
Mojang-kollega Carl Manneh postet like etterpå nyheten på deres offisielle nettsider.
Persson har tidligere fortalt at han ikke kan tenke seg at «Scrolls» på noen som helst måte vil minne om «The Elders Scrolls», serien som i fjor høst ble oppdatert med sitt femte kapittel, det glimrende «Skyrim».
Mojangs «Scrolls» er snarere et spill inspirert av brettspill og turbaserte kortspill, slik som «Magic: The Gathering». Prosjektet ledes ikke av Persson selv, men av Jacob Porser.
På spillets nettside, forklarer han at han selv og «Notch» har snakket om prosjektet i årevis, fordi de følte at dette er et spill som mangler på markedet.
- Vi ønsket desperat å spille det, men kunne ikke, fordi ingen hadde laget det, skriver han.
Derfor tar de ansvar.
Det er foreløpig ikke bekreftet noen utgivelsesdato for «Scrolls».