(PressFire.no): Før helga avslørte Sony konsollsalgstallene. I forrige kvartal, som endte 30. september, ble 3,3 millioner PS4 solgt.
Det er i overkant av en halv million bedre enn foregående kvartal (2,7 millioner).
«Destiny» har trolig vært en viktig pådriver. Dessuten er september en mer innholdsrik periode enn sommermånedene – med blant annet «FIFA» som enda en viktig bidragsyter.
–Totalt er 13,5 millioner PlayStation 4 solgt så langt, hvis vi legger sammen tallene fra hvert kvartal siden den nye konsollen ble introdusert for ett år siden.
I forrige måned opplyste Sony at september var den beste PS4-salgsperioden de har opplevd hittil. Den gangen gikk de ikke i detalj eller delte konkrete tall. Slike opplysninger har vi nå fått servert, blant annet via CVG.
I samme kvartal (som strakk seg til 30. september), solgte Sony 800 000 PS3-enheter, og de håndholdte maskinene (Vita, PSP, PlayStation TV) solgte 700 000.
Microsoft har ikke gått ut med eksakte salgstall på en stund. De har meldt mer generelt om Xbox 360- og One-salg til butikker. Redmond-giganten fortalte for et par uker siden at 2,4 millioner nye Xbox One ble sendt til butikker i kvartalet som sluttet 30. september.
Sony solgte altså nesten én million flere maskiner i samme kvartal.
Microsoft kunne fortelle at konsollsalget økte 102 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Xbox One selger dessuten raskere og bedre enn Xbox 360 gjorde i sine første levemåneder – og ble i september introdusert til 28 nye land, deriblant Norge.
Moderskipet sliter, men PlayStation-divisjonen bidrar til at Sony som helhet solgte 7,2 prosent bedre sammenlignet med samme periode året før.
Sony tapte totalt sett imidlertid hele 136 milliarder yen (5,1 milliarder kroner). PlayStation-divisjonen, innlemmet i det som heter Game and Network Services, tjente på sin side 1,3 milliarder kroner forrige finansår.
I midten av september, få uker før finansåret til Sony skulle oppsummeres og bokføres, kom rapportene om at selskapet forberedte seg på et kraftig verdifall og store tap.
Reuters pekte da på mobilsatningen til Sony som en av syndebukkene. Fra før vet vi at tv- og pc-avdelingene har vært problemområder. Sony har allerede solgt pc-divisjonen.
Sony skal som følge av mobilkonkurransen revurdere strategien sin på dette markedet, og fokusere mer på toppmodeller, kutte ned antallet mobilmodeller i lavere prisklasser og endre strategi i «visse geografiske områder».