(PressFire.no): Etter mye om og men er det endelig klart: Rocksteadys genierklærte «Batman: Arkham»-serie får en etterlengtet oppfølger.
«Batman: Arkham Origins» avsløres på omslaget av denne månedens Game Informer-blad, og skal utgis til Windows, Xbox 360, PlayStation 3 og Wii U den 25. oktober.
Denne gangen blas det visst bakover i kalenderen for å fortelle en historie satt før handlingen i de to første spillene i serien.
Utviklingen er flyttet fra de hyllede britene i Rocksteady Studios til Warner Brothers Montreal i Canada. De ble stiftet i 2010, og har etter alle solemerker jobbet på prosjektet siden.
Studioet har tatt på seg selebuksene for å skildre en yngre Batman som møter noen av sine argeste fiender for første gang, blant annet villstyringen Deathstroke - som gjør sin jomfruopptreden i spillserien.
Ikke mye er avslørt om sandkassespillet enn så lenge, men Game Informer kan fortelle at Eric Holmes er admiralen som står bak roret til storprosjektet.
Han har tidligere ledet sandkassesluggere som «Prototype» og «The Incredible Hulk: Ultimate Destruction». Spillbladet hevder også at han er en stor tegneseriefan, og underbygger det med at han skrev blekka «Transformers: Megatron Origin» for IDW.
Ja, også er det klart at det låner de to storebrødrenes spillmotor.
Nyannonseringen har lenge vært omtalt i ryktetunge ordelag, og for et par måneder siden begynte de første referansene til til «Batman: Arkham Origins» å oppstå.
Blant annet har det blitt hevdet at spillet går tilbake til tegneserienes sølvalder på 50- og 60-tallet, med dertilhørende estetikk og tematikk.
De første bildene tyder likevel på at de noe lystigere tonene fra den perioden er langt unna, og at treeren blir like bekmørk som forgjengerne.
Mens både navnet og utgangspunktet stemmer med Game Informers avsløring, har det tidligere blitt hevdet at Rocksteady står bak også det neste spillet.
Spillere med store lommer eller som bare liker å spille håndholdt sånn likevel, skal få leke med superhelten i «Batman: Arkham Origins Blackgate» på 3DS og Vita.
De to utgivelsene synkroniseres, men den mindre avsporingen skal visstnok fortelle en historie som skjer litt etter konsollutgivelsen.
Premisset blir visst noe sånt som et metroidvania-actioneventyr i to og en halv dimensjon, hvor utforsking spiller en minst like stor kontrabass som kampene.
Armature Studio er banden som har fått i oppdrag å tolke spillet. Det er stiftet av flere viktige utviklere av de hyllede «Metroid Prime»-spillene.