(PressFire.no): I årevis har både journalister og spillere lurt på når Nintendo skal begynne å se på mulighetene innen nettspilling.
Mange ristet oppgitt på hodet da de med Wii introduserte en «hendig» kode pålydende 12 siffer som brukernavn i Nintendos nettunivers. Spesielt når Xbox 360 Live og PlayStation 3 allerede hadde etablerte, gode og brukervennlige økosystemer på nettet.
Det er først med den nye konsollsatsingen, Wii U, at de ser ut til å ha forstått ett og annet, mer enn syv år etter konkurrentene.
Når New York Times spør Mario-sjefen, Shigeru Miyamoto, om hva som er mest spennende med dataspill akkurat nå, forteller han at de endelig har begynt å se potensial i internett.
- I Nintendo unngikk vi lenge nettspilling, fordi det i mange år ville betydd at vi begrenset størrelsen på publikummet som ikke hadde tilgang til nettet.
- Men nå ser vi at mange folk er koblet til internett. Det åpner enorme muligheter.
Hvordan de har tenkt å utnytte de enorme mulighetene, sier han ingenting om.
Med Wii U ble Nintendo den aller første konsollprodusenten som i tillegg til fysisk salg har alle spill tilgjengelig også digitalt.
De har imidlertid innført en mye omtalt sperre for spill som har aldersmerking 18 år, hvor man bare kan kjøpe eller se innhold fra spill med øverste aldersmerking etter klokka 23.00 og frem til 03.00.
Nintendo mener det er en tysk lov som dikterer hvordan restene av de europeiske landene får, eller ikke får, tilgang til innholdet, fordi de har hovedkvarter i Tyskland.