(PressFire.no): «Dragon Box» er en annerledes suksesshistorie. Der de fleste spillskapere måler etter profitt og kritikk, har matematikk-app’en «Dragon Box» skapt av Oslo-læreren Jean-Baptiste Huynh et annet mål.
Han vil lære bort matte på en måte som vanlig skolemetoder strever med.
– Spillet lærer bort algebra på en rask og intuitiv måte. Jeg vil tro det er den meste effektive måten å lære seg algebra på, mener Hyunh.
«Dragon Box» fikk en knallstart i mai da den norske versjonen av spillet kom ut.
Det tok kjapt over førsteplassen på de norske app-topplistene, og dyttet med det gigantiske «Angry Birds» ned et hakk.
Rett på telefonen kan du få over 200 mattelikninger som passer både barn og voksne.
Ideen er å redefinere språket som brukes for å lære bort matematisk tenkning.
I stedet for tekst, blir du introdusert til noe mer visuelt stimulerende, og lærer deg å håndtere problemet på en naturlig måte – uten fasit i hånda.
–.Spillet kan spilles hvor man vil og når man vil, og kan gjentas om og om igjen. Banene er engasjerende og vakre, mener en stolt Hyunh, som går så langt som å påstå at appen er et «må ha» om man skal lære seg algebra.
Det er derimot ikke bare algebra Hyunh vil dekke med spillet. På planen framover står tre spill i samme serie, som hver skal dekke forskjellige matematiske aspekter, som geometri og sannsynlighetsberegning.
Han spår at spill vil få en mye større plass i skolegangen i de kommende åra.
– For meg er det ingen tvil om at skolen slik vi kjenner den vil endre seg totalt i løpet av de neste 20 åra. Spill vil være en viktig komponent i disse endringene.
Hyunh, som til daglig er mattelærer på Elvebakken videregående skole i Oslo, bruker selv ikke spillet i timene, da det er rettet mot yngre barn.
Men WeWantToKnow, selskapet som Hyunh driver, planlegger å organisere en nettundervisning basert på spillet i løpet av 2013.
Akkurat nå testes spillet i hundre skoler i USA – et prosjekt WeWantToKnow har sammen med universitetet i Washington.
– Det er spennende! Antakeligvis vil spill få en mye større plass på skolen. Ikke bare i Norge, men i resten av verden også. Mye vil skje neste år, sier Hyunh.
Det er flere som har begynt å se potensial i spill som læringsmetoder.
Svenske Paradox gir bort spillene sine gratis til svenske skoler. Disse spillene er riktignok skapt som underholdning, men kan bli brukt i undervisningen for å vise hvordan historien kan utfolde seg.
Strategispillene, som «Europa Universalis», er basert på vår virkelige verdenshistorie og Paradox håper at dette kan gjøre at ungdommer får interesse for temaet.
Nordahl Grieg videregående skole i Bergen har alt implementert strategispillet «Civilization IV» i pensum – et spill der man lærer seg å skape og oppfostre en sivilisasjon og samtidig må fungere diplomatisk i forhold til andre land og sivilisasjoner.
– Men vi har møtt skepsis til at elevene skal bruke så mye tid på dataspill i skoen, avslørte lærer Aleksander Husøy.
Et annet spill bergenserne har fått inn i skoletimene er «Portal 2», som kommer til å bli en del av skolens fysikktimer. Spillets utviklere, Valve, har gått så langt som å skape egne læreplaner med fokus på fysikk, matematikk, romforståelse og sannsynlighetsberegning, som finnes tilgjengelig på nettet.
– Spillet blir et avansert verktøy for å gjennomføre fysikkforsøk. Dette verktøyet gir meg og elevene muligheter som er vanskelig i den virkelige verdenen, skrev skolens lektor Jørgen Kristoffersen i et blogginnlegg om prosjektet.
Jean-Baptiste Hyunh og selskapet WeWantToKnow omfavner de andre aktørene på markedet.
På bloggen deres reflekterer de over suksessen de selv har opplevd, og andre spillskaperes arbeid mot samme mål.
– Mange vil skape spill der matte er spillbart, og det er bra. En ny industri skapes, mens mange sover, sier Jean-Baptiste Hyunh.
FOTO /hovedbilde: Maria Wyller.