SAN FRANCISCO (PressFire.no): Det har ligget i kortene en stund at denne dagen ville stå i «Medal of Honor: Warfighter» sitt tegn.
En oppfølger har allerede blitt bekreftet av spillskaperne for en tid tilbake.
I dag fikk vi vite premissene for oppfølgeren til 2010-spillet, som kommer ut i oktober.
- Som alle andre «Medal of Honor»-spill er dette historisk fiksjon. Men ulikt det vi har gjort før, der det er en hendelse, er det her flere knyttet sammen med en enkelt terrortrussel. Og det er bombestoffet PETN, et stygt, stygt stoff som vi alle har hatt noe med å gjøre de siste årene, enten vi vet det eller ei.
- Det dukket opp i skoen hos Richard Reid, skobomberen. Det dukket opp på toget i Madrid. Det dukket opp hos undertøysbomberen, og nå senest i printertonerkassetter som ble sendt fra Yemen. Dette er typen problemer som disse spesialsoldatene er ute og løser på daglig basis. Å holde denne stygge driten vekk fra oss, forklarer Greg Goodrich, spillregissøren, til PressFire etter at presentasjonen var ferdig natt til onsdag norsk tid.
- Så skurken i spillet er sprengstoffet?
- Ja, og nettverket som distribuerer det, sier Goodrich.
NB! Se den første traileren fra «Medal of Honor: Warfighter» nederst i saken.
I lys av det som skjedde i Norge 22. juli i fjor, ble det klart at alle kanskje hadde øynene rettet litt for mye ut av landet når det kom til terrorberedskap – ingen var tilsynelatende forberedt på den typen innenriksterror som rammet landet.
Er dette en type terror som det kanskje er litt vanskeligere å skildre i et spill som «Medal of Honor», spør vi Goodrich.
- Oh boy, det er det mest innsiktsfulle, meningsfylte spørsmålet jeg har fått i hele kveld. Og kanskje også det vanskeligste å svare på, sier han og ser over på pr-personen som sitter like ved.
- Vel, svaret er nei. Det behøver ikke være det, men nå må jeg vokte mine ord så jeg ikke havner i trøbbel. Darn it. Vel, det er veldig virkelig, og enhver historie om en slik trussel og de som utgjør den må ta den utfordringen det er å fortelle den. Det er også en trussel som vi alle har vært borti. Og skal jeg være helt ærlig med deg nå, så er det faktisk noe vi berører i spillet.
Serien, som tradisjonelt har vært forbundet med 2. verdenskrig, flyttet for to år siden handlingen til nåtid. Den gang skapte det en del bråk at man tok på seg ansvaret med å prøve å skildre konflikten i Midt-Østen.
Til «Medal of Honor: Warfighter» har Danger Close bygd krigen på svensk teknologi. Frostbite 2-motoren DICE brukte til «Battlefield 3».
Fysikkmotoren og mye grafisk funker. Det er penere og mer detaljrikt enn det to år gamle «Medal of Honor». Granatene sprang når de skulle. Lysekronene, og bilder på veggene, ble også berørt på realistisk vis. Men kan det matche «Battlefield 3», selv om disse to spillene er lagd med samme teknologi?
Da PressFire snakket med DICE-gutta etter avsløringen av «Battlefield 3» i fjor, også det på GDC, understreket de at selv om andre EA-studioer måtte få tilgang på deres Frostbite 2-spillmotor, vil ikke nødvendigvis de klare å mestre den like bra som DICE gjorde til 2011-spillet sitt.
- Ettersom det er vi som har laget spillmotoren, vet vi også best hvordan det fungerer. De som eventuelt måtte få tilgang til den, må deretter lære seg hvordan de skal bruke den – og det kan fort ta et par-tre år. Da er vi allerede i gang med noe nytt, sa produsent Patrick Bach til PressFire i fjor.
Dette fikk vi også inntrykk av gjennom «Medal of Honor»-demonstrasjonen. For selv om innendørsmiljøene hadde noen detaljer som imponerte, var andre aspekter av grafikken underlegen fjorårets «Battlefield 3». Det skal sies at «Medal of Honor» ikke er lanseringsklart før i oktober, så mye kan skje enda.
Live-spillingen av dette brettet er derfor langt fra representativt for det som foreligger i høst.
Goodrich forteller om hovedpersonen i spillet, Priest, som ikke bare må tenke på det som skjer på slagmarken – slik vi opplevde det i forrige spill – men også hva som skjer hjemme hos hans kone Elena.
- Vi viser dette, det er en veldig stor del av vår historie. Krigen foregår ikke lenger bare i steder som Afghanistan, men like mye der hjemme hos henne.
En av de store overraskelsene under presentasjonen, var da det i traileren ble listet opp hvilke tolv lands spesialstyrker som ville dukke opp i flerspillerdelen. Sammen med styrker fra land som USA, Tyskland, Polen og England, dukket også norske FSK opp. De norske spesialjegerne – eller jägers, som Goodrich kaller dem – vil dermed bli mulig å spille i flerspillerdelen av «Medal of Honor».
- Da jeg satte meg ned med de tidligere soldatene som er med på å utforme spillet, og spurte dem om hvilke styrker som skulle være med, svarte de jägers før jeg engang fikk fullført setningen, sier Goodrich.
- Det er en gjensidig respekt og et brorskapet som ikke har noen grenser. Dette er folk som har blødd sammen i kamp, og som har gjort veldig ekte ting sammen.
Goodrich forteller at det markedsmessig hadde vært andre land som hadde vært smartere å velge enn Norge og Polen, som også er med.
- Vi selger ikke så mange spill i Norge, eller Polen for den del. Om vi skulle plukket ut tolv land basert på hvor vi solgte mest spill, ville vi ikke vært ærlig.
- Nei, vi spurte heller gutta som vet alt om dette om hvem de ser mest opp til, hvem de respekterer mest. Hvem de ville risikert livet for, og gått i kamp med.
- Og, kors på halsen, i hver eneste samtale ble jegerne nevnt, sier Goodrich, og fortsetter.
- De ble beskrevet som noen av de beste krigerne på jorda. De hardeste, mest egnede og intelligente spesialsoldatene som er å oppdrive.
TEKST: Snorre Bryne og Kjetil Svensen.
«Medal of Honor: Warfighter» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 23. oktober.