(PressFire.no): Facebook-oppkjøpet av VR-brilleprodusenten Oculus Rift slo ned som en bombe denne uka.
Mark Zuckerberg bladde opp vanvittige 12 milliarder kroner for teknologien som har imponert mange det siste året. Dermed er ikke Oculus lenger et nisjeprodukt, men får Facebooks muskler bak seg.
«»Oppkjøpet skapte imidlertid, ikke helt overraskende, kraftige reaksjoner.
Blant de mest uttalte kritikerne er Markus «Notch» Persson, best kjent for «Minecraft».
Persson hadde jobbet med en VR-versjon av sin enorme suksess, men bestemte seg for å kansellere utviklingen etter at oppkjøpet ble kjent.
Persson sier Facebook «gir ham frysninger», og forklarer videre at han ønsker å jobbe med spill, ikke sosiale opplevelser.
Det er fokus på det sosiale han frykter fra denne kanten – uten at Facebook har offentliggjort sine konkrete planer for Oculus.
–Dette faller ikke i god jord hos alle. Spilldesigneren Cliff Bleszinski, mest kjent for «Unreal»- og «Gears of War»-spillene, er ganske direkte med sine meninger.
I et blogginnlegg kaller han Persson for en sytepave som tar lekene sine og går. Det å kansellere «Minecraft» for Oculus er smålig, mener Bleszinski.
– Kanskje Zuckerberg virkelig har sett fremtiden og vil sikre at Oculus er bra både for spill og som en forretningsmodell, skriver han i bloggen sin.
Oculus Rift er enda ikke ferdigutivklet, og trenger kapital, en potensiell brukermasse (som Facebook kan tilby) og et økosystem, mener Bleszinski.
Han kritiserer også Kickstarter-backerne som nå føler seg sviktet av Oculus, og minner dem på at de har ingen rettigheter på produktet de har hjulpet med å finansiere – utover å få prototypen de betalte for, og fikk.
Tvert imot, Kickstarters rolle er gjerne å finne startkapital som vil føre prosjekter til enda større investorer, mener «Gears of War»-pappaen.
En av Oculus-sjefene, Brendan Iribe, snakker ut om oppkjøpet i et Venture Beat-intervju. Han sier at det aldri var planen å selge, men når Facebook kom inn i bildet, ble hele prosessen gjennomført på 72 timer.
– Vi låste oss inne i Facebooks hovedkvarter og gjorde avtalen. Jeg har vært igjennom flere slike opplegg og de tar vanligvis måneder – denne tok tre dager, sier Iribe.
Zuckerbergs visjon, ifølge Iribe, er at Oculus forblir det samme. Det skal først og fremst handle om spill, men Facebook vil bidra med investeringer i plattformen, maskinvaren og til å redusere kostnadene.
Den andre prominente Oculus-personligheten, Palmer Luckey, sier Perssons kritikk av oppkjøpet er et unntak, og de fleste utviklerne ser dette som noe positivt.
– Jeg håper han forandrer mening når han ser alt vi vil være i stand til å gjøre, sier Luckey om Perssons utfall.
FOTO (hovedbilde): Robyn Beck, Afp/Scanpix.
Denne filmen ble sluppet i forrige uke, samtidig med at Oculus VR avslørte planene for sitt andreutviklersett av VR-brillene: