- Online pass skadet spillene våre

Konsekvensene ble for store, mener sjefen i EA Sports.

21. juni 2013 10:26

(PressFire.no): Electronic Arts var først ut, da de i 2010 lanserte online pass. Ved å taste inn en unik kode som følger med spillene, ble mer innhold låst opp.

Hovedsakelig dreide det seg om å få tilgang på onlinedelen. Flere spillutgivere fulgte etter og introduserte lignende systemer myntet på å gjøre bruktspillkjøp mindre fristende.

I forrige måned tok EA en uventet usving. De dropper online pass til alle sine spill, bekreftet de.

- Fjerner hindre

Andrew Wilson, sjefen for EA Sports, forteller at beslutningen bunner ut i ønsket om å fjerne hindre som står mellom kunden og spillene.

Online pass kom i stand for å kompensere for økt fokus på å bygge mer omfattende onlineinnhold, hevder Wilson. Men det endte opp med å skade spillene i stedet, innrømmer han.

- Vi gjorde det fordi vi investerte store summer i onlinetilbud.

- For å være helt ærlig, det er noe vi fortsatt gjør, sier Andrew Wilson i et intervju med MCV fra E3-spillmessa i forrige uke.

«»

- Vi tar det bort, blir kvitt det

- Vi tenkte at det var på sin plass å få en slags kompensasjon for bruken av disse tjenestene, sier EA Sports-sjefen.

- Etter en periode så vi imidlertid at konsekvensene ved å ha brukere som måtte taste inn koder før de kunne hoppe inn i spillet, ble for store.

Ombestemmer seg ikke etter Xbox One-usvingen

EA avlivet online pass bare dager før Microsofts Xbox One-pressekonferanse i mai.

Samtidig var selskapet representert på scenen under konsollavsløringen, blant annet ved Andrew Wilson, der de proklamerte et «nært, omfattende samarbeid» med Microsoft fremover.  

Xbox One skulle som kjent ha en «alltid koblet til nett»-struktur, blant annet for å sikre kontroll over bruktspillmarkedet.

Det var lett å spekulere i at EA så på Xbox One-planene som en effektiv kompensasjon for online pass.

Men den uventede retretten fra Microsoft denne uka, der de snur og gjør konsollen like åpen som PlayStation 4 – uten nettkrav, og der bruktspillene ønskes velkommen - vil ikke få konsekvenser for online pass.

- Online pass er dødt, fastholder EA-talsmann John Reseburg til Polygon.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3