(PressFire.no): Andrew Kim (22) satte seg et sprekt mål i fjor sommer, da han hadde litt fritid:
Kim ønsket å endre utseendet til Microsoft, og komme med dristige designendringer på alt fra logoer og brukergrensesnitt til PR-materiell.
Samtidig røsker han i grunnvollene til hvordan giganten tenker helhet rundt sine produkter og seg selv.
Kim brukte bare tre dager på jobben han beskriver som et personlig prosjekt. På bloggen hans ligger det skisser og forklaringer på hvordan han kom fram til disse forslagene.
Etter «gutteromsprosjektet» har jobbtilbudene strømmet på.
Nå har Andrew takket ja til en stilling hos nettopp Microsoft. Fra i sommer blir han å finne i selskapets Xbox-avdeling.
- Det er holdningen og innfallsvinkelen som gjør at dette utmerker seg, skrev Brand New om prosjektet.
- På tre dager har Andrew klart det Microsoft enda ikke har fikset: å føles og se kul ut, fremstå som det store «ut-av-denne-verden»-selskapet som det er.
Andrew Kim har tidligere jobbet for blant andre Google, Cisco og Fujitsu Ten.
Han satte seg først et mål om å få Microsoft til å skille seg fra konkurrentene Apple og Google, som har tilnærmet seg kundene på en vennligere måte, beskriver den unge designeren.
Kim vil at Microsoft skal bygge på et merkenavn som assosieres med fremtiden - og være i stand til å levere slike løfter.
Uten særlig ærefrykt kappet han i stykker den helt nye logoen til selskapet. Sentralt i materialet, med bilder av logo og produkter, plukket han også bilder samt bakgrunner med et perspektiv sett fra verdensrommet – i svart/hvitt.
Andrew Kim valgte en enklere Windows-logo som skal symbolisere hvordan et vindu faktisk ser ut på en skyskraper midt i en metropol. Dette er ett av ankepunktene mot den nye logoen, som Kim dessuten mener er «ukomfortabelt å se på, grunnet perspektivet.»
Kim er ingen stor tilhenger av fargene Microsoft bruker, som spriker fra rosa, turkis, grønt og oransje. Han kritiserer også hvordan «markedsføringsfremstøt rett og slett ikke inspirerer mennesker», til tross for at selskapet i det siste har hatt en progressiv visjon.
Logoer på produkteskene er også enklere og har «verdensrommet»-tema som bakgrunner, samt den nye logoen i Andrews forslag.
Kim er negativ til brukergrensesnittet på Windows 8-telefoner, og mener operativsystemet noen ganger gjør at det er unødvendig vanskelig å lese. Designeren har også adressert slike bekymringer - og kommet med løsningsforslag.
«Microsoft – a promise made, a promise kept», er essensen i forslaget fra 22-åringen til hvordan selskapet bør se på seg selv og kommunisere med potensielle kunder.
- Store nyheter. Jeg jobber i Microsoft fra sommeren av. Xbox, for å være helt presis, kunne Andrew Kim nylig røpe.
Ikke se bort i fra at Kim kommer til å bli involvert i hvordan etterfølgeren til Xbox 360 skal markedsføres, en konsoll de fleste regner med at vi kommer til å se i butikkhyllene før jul – og som kan bli avslørt fra offisielt hold allerede i mars.
(FOTO: Alle bilder fra Andrew Kims blogg, Minimally Minimal).