KÖLN (PressFire.no): Kanskje er dette en eneste stor sjarmoffensiv fra Activision? Sierra-navnet er jo forbundet med mange gode og varme følelser.
«King’s Quest», «Leisure Suit Larry», «Space Quest» og «Police Quest» er noe av arven.
Nå gjenoppstår altså den gamle eventyrspillkjempen etter å ha ligget i brakk siden 2008.
På GamesCom introduserte Activision det første spillet som får bruke den legendariske logoen igjen: «Geometry Wars 3: Dimensions».
NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.
– Vi er sååå begeistra for å bringe Sierra tilbake igjen, innleder en entusiastisk PR-representant på GamesCom-visningen av det neste «Geometry Wars».
En annen av Sierra-satsningene er et helt nytt «King’s Quest», som folka bak «The Misadventures of P.B. Winterbottom» holder på med.
Sierra-navnet vil fremover være Activisions «indie-label». En satsning som både skal børste støv av noen av klassikerne sterkest forbundet med denne logoen – men i tillegg også helt nye spill.
Gjerne de nedlastbare, og mindre i omfang og budsjetter enn «Destiny» eller «Call of Duty» – som jo er storkanonene til Activision denne høsten, i tillegg til en ny runde «Skylanders».
«Geometry Wars» er for mange sterkt knyttet til Xbox 360. Og bilspillet «Project Gotham Racing», der det dukket opp først – som et minispill til «PGR 2», før det fikk sitt eget liv.
Activision kjøpte Bizarre Creations fra Microsoft, men stengte studioet relativt kort tid etter. «Blur» og 007-spillet «Blood Stone» ble siste etappe fra Bizarre.
«Geometry Wars 3: Dimensions» kommer til to generasjoner PlayStation og Xbox, i tillegg til pc. Flere plattformer kan bli annonsert litt senere, hinter utviklerne samtidig som de sparker i gang en kjapp fem-seks minutters demonstrasjon på et GamesCom-bakrom.
Det er signert Lucid Games, et relativt ferskt studio i England med flere av Bizarre Creations-folka som lagde de første i denne serien. De har også fått påfyll av folk med bakgrunn fra Sonys Liverpool-studio («Wipeout»).
Spillet ser som ventet bra ut. Musikken er også tro mot «Geometry Wars»-stilen. Vi ble kanskje mest nysgjerrig på en mystisk flerspillerbit, en modus utviklerne foreløpig bare kunne hinte litt om ...
3D-bakgrunner gir denne oppfølgeren en ny smak. En ny dimensjon.
Du beveger deg over store bakgrunner som kan ha formen til en roterende firkant, eller en «peanøttformet» spillflate. Konseptet minner om det i «Super Stardust
»-spillene.
Denne 3D-vrien innebærer at skudd og «romskipet» ditt også vris og vrenges rundt disse formene – men kjernemekanikkene og den sterke visuelle stilen vi kjenner fra tidligere er beholdt.
– Det tilfører spillet helt ny dynamikk, understreker spillskaperne.
Hovedmannen bak de første «Geometry Wars», Stephen Cakebread, har ingenting med det nye å gjøre, har han selv slått fast i lys av «Dimensions»-annonseringen i forrige uke.
For første gang i «Geometry Wars»-sammenheng skal Lucid Games introdusere online flerspiller.
De vil ikke røpe mye om hva denne innebærer nå, den slags nyheter skal de prate om senere i år.
– Flerspilleren har en tvist, både kamper mot andre og mellom lag, med opp til åtte spillere, sier Lucid Games hemmelighetsfullt.
– Denne måten å spille på er i hvert fall veldig populært hos folka våre som sitter på kontoret og tester.
– Har dere langsiktige planer etter lanseringen, med ekstra innhold?
– Ja, dette ser vi bare på som en start. Det er muligheter for fremtiden, forteller spillskaperne til PressFire.
– Kommer dere til å bake inn en creator mode, gi folk sjansen til å lage egne brett?
– Vi hadde opprinnelig ikke planlagt noe slikt, men har blitt spurt om dette gjentatte ganger i løpet av GamesCom. Så det er kanskje noe vi må vurdere …
«Geometry Wars 3: Dimensions» lanseres før jul.