Skal bestemme «Need for Speed»-fremtiden

- Våre fingeravtrykk kommer til å være på alle spillene, sier Criterion.

25. juni 2012 11:35

(PressFire.no): I løpet av 18 år, siden det første spillet kom ut i 1994, har mange forskjellige vært involvert i å lage «Need for Speed».

Folk fra EA Canada (Black Box) og Slightly Mad Studios («Shift», «Shift 2») blant annet, men det er Criterion som nå har fått hovedansvaret for fremtidenes «Need for Speed».

Disse britene sto bak «Need for Speed: Hot Pursuit» for to år siden, og lager også høstens «Need for Speed: Most Wanted». De er også folka som har lagd flere «Burnout»-spill.

Alex Ward, en av sjefene i Criterion, bekrefter i et intervju med Game Informer at de har mottatt stafettpinnen fra sine eiere, Electronic Arts, og kommer til å beholde den en god stund.

«»

- Vi tenker på Burnout hele tiden

Det skal bli interessant å se om dette innebærer et kursskifte fremover. Kanskje dropper man å gi ut et spill hvert år?

Alex Ward vil ikke bekrefte hvilken strategi Criterion legger for fremtiden, men han indikerer at serien har stått i fare for å bli utvannet gjennom hyppige utgivelser.

- Kanskje har det vært slik før, men det har forandret seg i år gjennom det vi gjør.

- Våre fingeravtrykk kommer til å være på alle «Need for Speed»- og «Burnout»-spill i fremtiden. Forskjellige spillstudioer har gjort sine forsøk, men nå er det definitivt en jobb for Criterion, sier Ward til Game Informer.

Dette kan bety at Criterion vil vokse enda mer, noe hyppige rekrutteringsrunder allerede har indikert – for det ligger i korta at de også jobber med et nytt «Burnout»-spill parallelt med sine «Need for Speed»-forpliktelser.

Kanskje dukker oppfølgeren til «Burnout Paradise» opp til de neste konsollene fra Sony og Microsoft?

- Vi tenker på «Burnout» hele tiden. Jeg tror noe stort vil skje snart som tillater oss å gjøre de tingene vi har lyst til å gjøre, sier en hemmelighetsfull Ward på spørsmål om «Burnout»-fremtiden.

Filmplaner og en tydeligere strategi for spillene

«Need for Speed» har solgt 140 millioner eksemplarer fordelt på 18, snart 19 utgivelser.

Like før helgen ble det avslørt at DreamWorks og EA er i gang med å lage en film som skal bære dette navnet. Den får etter planene premiere i 2014.

Uttalelsene til Alex Ward er av en slik art at man får følelsen av at Criterion ikke nødvendigvis skal utvikle alle «NFS»-spillene fremover selv, men at de skal ha den kreative kontrollen.

- Fra og med «Most Wanted», og det vi gjør i fremtiden, vil vi – hvordan skal jeg formulere meg ... være sterkt involvert, sier Ward.

- Jeg er personlig med på å bestemme hvordan bilene er å håndtere, hvordan spillene skal bli og hvor online-fokuserte de skal være, og lignende tilskudd.

«»

Aktuelt med et super-Need for Speed?

Ward bekrefter overfor Game Informer at Criterion nå skal få bestemme hvilket nytt «Need for Speed» som skal produseres, og når det skal lanseres.

Han antyder også at det kan bli aktuelt å lage ett stort «Need for Speed», som inneholder alle ingrediensene fra serien til nå.

Det har vært både gatebilfokus, simulatortendenser og åpen verden-spill til nå, og selvsagt politijaktene fra «Hot Pursuit». Det har også kommet et eget «NFS» viet Porsche.

- Jeg syns det hadde vært fantastisk hvis det i fremtiden var ett stort spill som hadde alt dette i seg, sier Alex Ward.

«Need for Speed: Most Wanted» ble presentert for første gang på årets E3-spillmesse i Los Angeles tidligere denne måned. Spillet kommer ut i november. Her kan du se intervju med Criterions Craig Sullivan, som er kreativ sjef for spillet:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3