- Skal gi deg følelsen av å være midt i en Hollywood-blockbuster

Vi har testet «Call of Duty: Modern Warfare 3».

16. juni 2011 14:37

LOS ANGELES (PressFire.no): I løpet av E3-spillmessen i forrige uke, møtte vi Glen Schofield, en av grunnleggerne av Sledgehammer Games. Dette er et av spillstudioene som står bak «Call of Duty: Modern Warfare 3», som slippes 8. november.

PressFire fikk også sjansen til å teste den nye Survival Mode.

Schofield jobbet tidligere for Electronic Arts-eide Visceral Games, og var den visjonære bak romskrekkspillet «Dead Space» i 2008. Året etter, i juli 2009, var han med å starte Sledgehammer Games. Etter at de to toppene i Infinity Ward forlot Activision som følge av masse trøbbel, er nå Sledgehammer den kreative drivkraften bak denne innbringende spillserien.

- De spurte oss om vi ville bygge studioet fra bunnen av, og vi begynte å lage et spill i actionsjangeren. Vi brukte noen få måneder på dette prosjektet. Men ting skjedde… De (Activision – journ.merk.) kom til oss og sa de likte det vi hadde lagd. Etter det møtte vi folka i Infinity Ward, og kom godt overens. Vi ble til slutt spurt om vi hadde lyst til å jobbe med Call of Duty. «La meg tenke; har vi lyst til å jobbe med det største spillet, det største merkenavnet innen underholdningsindustrien…? Hmmm, ja, hvorfor ikke!», smiler Schofield.

- Dere trengte ikke litt betenkningstid?

- Nei.

«Modern Warfare 3» er et samarbeidsprosjekt mellom de som er igjen i Infinity Ward og Sledgehammer Games. Et tredje studio, Raven Software, jobber med multiplayerdelen, mens Beachhead Studios er ansvarlige for «Call of Duty: Elite» - den nye onlineplattformen som inneholder en betalingsløsning om man ønsker å bli premiummedlem.

NB! Se E3-demonstrasjonen av «Modern Warfare 3» nederst.

- Store oppgraderinger av teknologien

Schofield (bildet) forsto raskt at det kom til å bli mye press på han selv og resten av studioet, og at forventningene vil være enorme foran lanseringen av «Modern Warfare 3» denne høsten.

- Men vi klarte raskt å få samarbeidet med Infinity Ward på plass, og nå kan vi fokusere på det vi kan best – nemlig å lage et spill.

Selv om formelen fra de to første «Modern Warfare»-spillene ser ut til å være inntakt også i det tredje avsnittet, har teknologien som ligger i bunn fått seg et løft, sier Glen Schofield.

Den aller første fremvisningen av «Modern Warfare 3», i London noen få dager før den store E3-spillmessen braket løs, viste oss blant annet hvordan Manhattan kan se ut om Russland skulle bestemme seg for å invadere – med bakkestyrker, stridsvogner og kamphelikoptre. Bedre skygge- og lyseffekter, var noe av det vi la merke til etter denne demonstrasjonen.

- Det er en ny, stor oppdatering til spillmotoren som vi har kalt IW 5.0. Vi har gjort langt mer enn bare å finjustere, kan jeg love deg: vi har blant annet integrert et helt nytt lydsystem, vi har gjort masse med AI (kunstig intelligens – journ. merk.), inkludert nye shaders – det har vært fokus på å optimalisere spillmotoren, noe som gjør at du ser ting der som det ikke hadde vært mulig å putte inn i det forrige spillet.

Bigger and better?

Glen Schofield bruker sekvensen fra spillet som ble demonstrert under Microsoft-pressekonferansen på E3 som eksempel på hvordan teknologien og grafikken har gjort nye fremskritt. (NB! Se dette i videoen nederst).

- Havnenivået, med u-båten, alle bølgene og vannet – med effekter på toppen. Du ser fly på himmelen og skyskrapere som kollapser. Snur du på hodet, ser du New Jersey. Foran deg ligger et New York i flammer. Det er nærmest uhørt å ha så mange elementer i et spill, samtidig, smiler han.

- Hele idéen bak dette spillet er å forsøke å strekke seg lenger enn noen andre konsollspill har gjort før, og utbedre dette ytterligere til PC.

Det vi har sett fra «Modern Warfare 3» så langt gir definitivt inntrykk av at alt er større, raskere og mer intenst. Er dette eneste måten å toppe de to foregående spillene?

- Det er sikkert flere måter å gjøre det på. Noen sier; «vi vil ha et åpen verden-spill». Men nei, det er ikke måten å gjøre det på. For oss handler det om å plassere spilleren midt i en stor Hollywood-blockbusterfilm, der du skal føle at du er den store helten og at du kan påvirke det som skjer rundt deg. Du skal kjenne intensiteten og størrelsen på ting, og samtidig være en stor del av dette.

Vi testet det «nye» Spec Ops

Spec Ops er en spillmodus som først dukket opp i «Modern Warfare 2» (også fjorårets «Black Ops» hadde noe lignende gjennom Zombies). I samarbeid med en annen får du oppdrag der du spiller co-op på en meningsfull og veldig underholdende måte. I «Modern Warfare 3» er Spec Ops utvidet, også med nye måter å spille på.

- Du kunne tidligere dele spillet i to: multiplayer og singelplayer. Men så var det dette tredje elementet, Spec Ops, som folk elsket så mye at vi nå kan si at spillet består av tre deler – selv om multiplayer og singelplayer også har vokst. Vi har pakket inn flere moduser i spillet. Blant annet survival, som du selv får teste her på E3.

Stikkordet for denne Survival-modusen vi spilte, er at du møter bølge etter bølge med fiender. Og samtidig som du oppgraderer med nye våpen og kjekt tilbehør – så får du også bryne deg på gradvis tøffere motstand. Litt som Horde Mode fra «Gears of War».

De første bølgene var relativt enkle. Jeg og min makker klarte oss helt fint. Gjennom litt samarbeid og et snev av taktikk, ble det aldri vanskelig. Men etter hvert ble dette mer og mer krevende. Hunder ble kastet inn i miksen, samt eksplosiver (selvmordsbombere!) og luftangrep. Banen vi spilte (Dome) var temmelig ryddig og oversiktlig – og består av et utbrent hus, noen biler, en bunkers men også litt åpent terreng, noe som fungerer fint når vi ble stilt overfor «vanlige» fiender med håndvåpen.

Men da et angrepshelikopter åpenbarte seg på himmelen, ble løsningen å søke ly i bunkersen, hurtig oppgradere med kraftigere våpen (som du kan gjøre ved å tjene penger basert på dine prestasjoner) – og avløse hverandre med å skyte mot dette helikopteret mens den andre ligger i skjul. Oppgraderinger får du tilgang til fra PCer. Du kan blant annet kjøpe deg turrets og en Delta Squad på fire soldater, kjekke saker som du helt sikkert vil sette pris på for å få litt hjelp når bølgene av fiender blir mer krevende.

Juggernauts, en tykt pansret fyr (tenk Big Daddy fra «BioShock»), inviterer til at det må byttes taktikk igjen. Gjerne en taktikk som inkluderer konstant bevegelse, noen håndgranater og skudd plassert mot hodet.

- Spec Ops er noe uendelig, som du enten kan spille med en venn i samme sofa eller online. Med multiplayer, singelplayer og Spec Ops, byr dette spillet på noe for en hver smak, sier Glen Schofield. Vi fikk høre at alle multiplayer-kartene vil være mulig å spille i Survival Mode.

- «Call of Duty: Elite» er et fantastisk konsept

Helt til slutt lurte vi på om Schofield og hans team har fått med seg reaksjonene etter at «Call of Duty: Elite» ble presentert og avslørt for noen uker siden.

Dette er en omfattende tjeneste som kommer i tillegg til «Modern Warfare 3», som både tilbyr noe gratis innhold og lar deg velge å bli betalende abonnent om du vil ha tilgang på alle tjenestene. Som premiumkunde er alt av nedlastbart innhold til «Modern Warfare 3» inkludert. Activision har foreløpig ikke annonsert hva det vil koste å bli betalende «Elite»-kunde, men sa under avdukingen i London at prisen vil ligge under det vi er vant til å betale for lignende underholdningstjenester.

Schofield trekker pusten dypt og ser litt ukomfortabel ut når vi spør om «Elite».

- Vel, eventuelle ytringer rundt dette kommer ikke frem til teamet vårt. Det beste jeg kan si er at; «hvis du virkelig vil lære om dette, snakk med ekspertene der inne», men…

En PR-representant for Activison bryter bestemt inn, og klargjør at det er Beachhead-studioet som kan/bør/skal/må uttale seg om «Call of Duty: Elite», og minner om at vi først og fremst er her for å snakke om «Modern Warfare 3».

- Det jeg kan si er at spillet blir massivt, med multiplayer, Spec Ops og enspillerdelen – alt dette blir større, bedre og tøffere i år. Når man hiver «Elite» oppå toppen, som er et fantastisk konsept, kan man koble seg opp mot folk fra hele verden og få et så bredt utvalg av innhold at jeg ikke kan yte det rettferdighet ved å prøve å beskrive «Elite». Du trenger altså ikke betale for multiplayer eller Spec Ops. Du får faktisk mer i «Modern Warfare 3» sammenlignet med «Modern Warfare 2», avslutter Glen Schofield.

«Call of Duty: Modern Warfare 3» lanseres den 8. november, til Xbox 360, PlayStation 3 og PC.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3