(PressFire.no): Valve legger ikke fingrene mellom i sitt forsøk på å gjøre nylanserte «Dota 2» til en esport-storhet uten sidestykke.
I morgen braker den tredje utgaven av den årlige storturneringen The International løs. Der kniver sylskarpe strateger om over 16 millioner kroner - tidenes desidert største videospillpremie.
Den voldsomme potten er i stor grad finansiert av spillerne selv. Arrangørene har lagt en firedel av inntektene fra salget av en spesiell kampguide inn i premiekassa.
Førstepremien er i skrivende stund på over åtte millioner kroner, som deles mellom de fem spillerne på vinnerlaget når den tid kommer.
Ingen nordmenn er med i sluttspillet, som man enten måtte kvalifisere seg til eller bli invitert til, men det er flere fra Norden å finne på deltakerlista.
Det helsvenske laget Alliance er blant favorittene fra vesten, mens formidable og multinasjonale Fnatic rommer både svensker, dansker og finner.
Blant de øvrige favorittene finner man flere asiatiske, som kinesiske LGD Gaming og TongFu.
Hvem som har vært aller flinkest med hjemmeleksene finner man ut neste søndag, 11. august, når finalistene møtes i Benaroya-hallen i Seattle.
Samtlige kamper strømmes utallige steder, og Valve har selv samlet en oversikt over kanaler for å nyte kyberdenging fra kontorstolen.
Det vites ikke om arrangementet omfattes av det nye samarbeidet mellom WADA og International e-Sports Federation, som skal snuse opp doping i esportmiljøet.
«Dota 2» har raskt seilet opp som den største konkurrenten til «League of Legends», som også har et svært velutviklet esport-miljø.
Fjorårets VM-finale i «League of Legends» kunne skilte med to millioner dollar i premiekassa, og hadde rekorden inntil Valves siste krumspring.
«Dota 2» er en nytolkning av «Defense of the Ancients», et ultrapopulært brukerskapt brett til «WarCraft III», og et frittstående strategispill.
To lag á fem spillere kniver om dominansen av et brett fylt med datastyrte fiender, hvor det endelige målet er å knerte motstandernes base.
I rollen som én av et gedigent galleri av helter skal man tjene penger, kjøpe gjenstander og mikrostyre ferdighetene sine for å tukte spillere og datastyrte fiender.
Ifølge enkelte målinger var «Dota 2» verdens mest populære dataspill i fjor. Det er uansett fall det mest populære spillet til Valve, som allerede har slagerne «Portal», «Half-Life» og «Left 4 Dead» i baklomma.