Sony-sjef snakker Vita og Nintendo

Har de lært noe fra PSP?

19. september 2011 14:53

Det er ikke lenge til Sonys neste håndholdte konsoll kommer. Japan får den først, den 17. desember, mens vi her hjemme nok må vente ut på våren neste år før vi får se hvordan den blir. I dag fikk vi også vite at konsollen er helt sonefri, slik at du kan importere selve maskinen og spille spill fra hele verden om du måtte ønske det - i motsetning til hva du kan på 3DS.

Les mer: Her er de japanske lanseringsspillene til Vita.


Les mer: Vi har testet PlayStation Vita.

Sonys første forsøk på å bite fra seg i det Nintendo-dominerte markedet kom i 2004. PSP solgte godt under det hovedkonkurrenten Nintendo DS gjorde, men med sine over 71 millioner solgte eksemplarer er den faktisk den syvende bestselgende konsollen noensinne - selv om mange mener den er en fiasko.

Mange har lurt på om Sony har lært noe som helst av PSPens siste år på marketed, med få spillanseringer og et enormt hackerproblem, og Game Informer har fått Sony Computer Entertainment-sjef Shu Yoshida i tale.

- Ikke mange nok PSP-unike spill

- Vi har lært mye, men om jeg må velge én spesifikt ting, så er det at vi ikke la nok ressurser i å utvikle spill som er unike til PSPen i forhold til hjemmekonsollene, forklarer Yoshida (bildet).

- Vi var for fornøyde med å ha PS2-lignende spill på PSP. Men du kan spille en større, bedre versjon av slike titler på PS3.



Videre kan Yoshida avsløre at de vil gi personer som spiller PSP-spill på Vita, gjennom nedlastning av spillet, muligheten til å mappe knappetrykk til den ekstra analogstikken. Sony håper også å kunne unngå hyppige sikkerhetsoppdateringer med sin nye håndholdte.

Nintendo vs. Sony

På spørsmål om Nintendo nå kopierer Sony ved å gi ut en tilleggsdings som gir 3DS en ekstra analogspake, er Yoshida litt mer tilbakeholden.

- Det er nok ikke slik at de [Nintendo] så på Vita-en og tenkte «Vi trenger å gjøre det sånn også». Jeg tipper det var Capcom som spurte etter det. Kanskje de gikk til Nintendo og sa at de måtte ha to analogstikker for å spille «Monster Hunter».

- Det var litt sjokkerende å se hva det var de pønsket ut.



Les hele intervjuet med Shu Yoshida hos Game Informer.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3